BIGtruck Reportage
De laatste handbak voor Harry Zwier
BIGtruck Reportage
De laatste handbak voor Harry Zwier
Harry Zwier uit Gorredijk neemt na 35 jaar afscheid van het merk Volvo. Zijn nieuwste aanwinst is namelijk een Scania R580 6x2 trekker met voorloopas. Reden voor deze omschakeling? Volvo kon geen handbakken meer leveren en bij Scania lukte dat nog net wel. En ja, als je dan toch voor een Scania kiest, dan ook meteen maar een V8.
Harry Zwier groeide op met Volvo trucks. Hij begon zijn loopbaan ooit zelfs bij de toenmalige Volvo dealer, M.S. de Vries & Zonen. Harry: ,,In die tijd moest ik ook vaak nieuwe trucks ophalen bij de importeur in Waddinxveen. Ik kreeg dan een treinkaartje en dan reed ik terug met de nieuwe trucks. Soms was dat een FL, maar meestal waren dat in die tijd F10 en F12 modellen die door Friese klanten besteld waren. Mijn baas, Marten de Vries, zei toen al dat ik chauffeur moest worden. Destijds kwam ik in contact met een zeer gewaardeerde klant uit die tijd, de heer Beus van Beusmeat uit Tijnje. Een afspraak was snel geregeld en al snel kreeg ik toen een vaste auto, een Volvo F10 met een laag dak en 320 pk”.
Harry had het prima naar de zin bij Beusmeat maar na acht jaar wilde hij graag voor zichzelf beginnen. ,,Dat was in de tijd van de varkenspest en daardoor hadden ze weinig werk. Toen ik aangaf voor me zelf te willen beginnen kreeg ik meteen alle medewerking. “Veel succes en als het niet lukt mag je altijd terugkomen” werd me verteld. Harry begon met een nieuwe FH trekker in het ferrywerk maar dat beviel hem maar matig. Daarna ging hij nog een paar avonturen aan, maar ook daar kon hij zijn draai niet vinden. Na verloop van tijd meldde hij zich weer bij Rob Beussen en daar hadden ze toen werk genoeg. Harry: ,,Ik had een blauwe trekker die niet in de vloot paste, maar ze hadden nog een witte koeler die er mooi bij paste. Daarmee kon ik meteen aan de slag’’. In die tijd reed Harry vaak naar Denemarken en kon daar zijn hart ophalen want hij had toen al een grote liefde voor de typisch Deense styling. ,,Die Denen hadden altijd prachtige auto’s en die stijl heb ik zelf ook altijd doorgevoerd op mijn trucks. Na vier jaar deed Rob Beussen zijn bedrijf van de hand en kwam er een management wijziging waardoor onze wegen zich toen scheiden en hij ander werk ging zoeken. Na een korte tijd in de bloemen kwam hij bij Boonstra in Haulerwijk terecht. Een bedrijf waar hij tien jaar lang voor reed.




HÅGETS Expressen
Inmiddels had Harry zijn vrouw Getsje leren kennen. Zij had ook een rijbewijs en samen reden ze zodra Getsje mee kon in de Boonstra tijd meestal naar Frankrijk. Harry: ,,Getsje vond het prachtig en ze heeft net als ik een passie voor het vak. Dat is belangrijk, want zonder draagvlak op het thuisfront red je het niet in dit werk. Het was een mooie tijd samen onderweg. In die tijd ontstond ook de naam HÅGETS Expressen die op de auto prijkt. Dat staat namelijk voor Harry en Getsje. Om helemaal in het Deense thema te blijven werd de plaatsnaam Gorredijk ook ‘verdeenst’ tot Gørdyk. Getsje vond het altijd geweldig om samen met Harry onderweg te zijn, zelfs toen ze hoogzwanger was. Een paar weken na de bevalling van zoon Jens ging ze ook al weer mee. Jens in de Maxi Cosy in het midden en op naar Frankrijk met een extra Wunderbaumpje tegen de luierluchtjes. ,,Het was een mooie tijd maar ik was veel van huis en uiteindelijk zocht ik werk waarbij ik wat minder ver van huis hoefde te zijn. Ik kwam toen bij G.G. de Vries in Minnertsga terecht waar ik nu nog voor rij. We rijden kaas door heel Nederland, België en Duitsland en ik heb mijn draai er helemaal gevonden.
Miljonairs
Harry kocht in zijn carrière drie keer een nieuwe Volvo trekker en alle drie maakten ze meer dan een miljoen kilometers zonder problemen. Harry: ,,Ik heb altijd met veel plezier en probleemloos Volvo gereden en de vorige FH ging weg met 1,3 miljoen op de klok. Ik heb altijd een handbak gehad en dat wilde ik nu weer. Bij Volvo lukte dat niet meer en ook bij Scania is in de nieuwe generatie de handbak niet meer mogelijk. Bij Scania dealer Rinsma wisten ze echter nog een R580 voor me te bestellen. Inmiddels heeft Scania de V8 serie voorzien van nieuwe motoren, maar bij dit model kon er nog wel een handbak besteld worden. Dat kon alleen op de R- serie, maar dat vind ik prima. Ik vind het model van de R gewoon net wat mooier dan de S. De auto is beter in proportie en qua ruimte maakt het niet heel veel uit. Bijkomend voordeel is dat deze cabine maar drie opstappen kent en dat is handig.





Save the best for last
De nieuwe Scania werd opgebouwd door Stefan van Kessel en in de bekende rode Volvo kleur gespoten en voorzien van de belijning door Benny de Wilde in Vaassen. Waarna alles voorzien werd van een paar lagen blanke lak. Homan reclame uit Leek verzorgde de reclame op de truck. Het ontwerp is strak en smaakvol, met heel veel doordachte details. Zo is er een fraai slangenrek achter de cabine met een ingebouwde lichtbak- en LED bar, is er een plaat met verlichting onder de spoiler aangebracht en op maat gemaakte sideskirts. Ook de achterbumper is helemaal in stijl uitgevoerd. Aan de voorkant van de cabine valt het op dat Harry alles in Deense ‘Oldskool’ stijl heeft uitgevoerd. Een stoere lichtbak met vijf Hella’s, twee luchthoorns, een verlengde zonneklep en een onderspoiler maken het plaatje compleet. Harry: ,,Het interieur is nog origineel, maar binnenkort gaat de auto naar Noah’s Truckstyling voor wat aanpassingen. Ik hou dat eenvoudig, maar ik wil het wel wat gezelliger hebben dan het standaard interieur. We zijn in totaal 1 jaar bezig geweest met de bestelling en het ontwerp van de auto en dit is helemaal zoals ik hem wilde. Met de aangeschafte trailer vorige jaar is het span nu compleet. Ik ben nu 54 en ik ga er van uit dat dit mijn laatste auto is. Dat is ook de reden voor de tekst op het slangenrek ‘’Save the best for last’.








