
RIJ-IMPRESSIE

RIJ-IMPRESSIE
Meer ruimte voor Volvo FM- en FMX-chauffeurs
De golf met nieuws van Volvo kwam met enige vertraging dan toch over ons land. Het Zweedse truckmerk vernieuwde niet alleen de FH en de FH16 series, ook de FM en de FMX werden stevig onder handen genomen. Die twee kregen zelfs een hele nieuwe cabine. Vorige maand kon je alles lezen over de nieuwe FMX-bouwvoertuigen, deze maand behandelen we de nieuwe Volvo FM. BIGtruck reed een rondje Nederland met een FM-bakwagen om de eerste indrukken op te doen.
Het eerste wat opvalt bij de nieuwe FM-serie is dat Volvo er in geslaagd is om het bij twee opstaptreden te houden. Dat is in de distributie van groot belang, want daar wordt veelvuldig in- en uitgestapt. De instap is nu uitstekend en de cabine maakt een heel wat ruimere indruk dan het vorige model. Dat komt vooral omdat hij aan de voorkant wat breder is, en doordat de voorruit niet meer achterover helt. Zelfs de dagcabine-versie waar we mee rijden is fors ruimer dan de vorige generatie. Een beetje jammer is wel dat Volvo ervoor gekozen heeft om het luchtfilter op de motor te plaatsen bij de korte cabine. Daardoor zit er een flinke bult in de motortunnel, tegen de achterwand. Dat is jammer, want daardoor kan daar geen handig opbergmeubel staan, of een kleine koelkast. Verder is er ruimte genoeg, en zijn er voldoende bakjes en vakjes voor al je spulletjes. Handig is ook het kastje tegen de achterwand.

“De Volvo is voorzien van alle verwennerij die het merk levert”
Heel veel zicht rondom
De nieuwe FM- en FMX- cabine is in feite een verlaagde FH-cabine. Er is dan ook net als bij de FH een korte, een lange en een Globetrotter-versie leverbaar. De Globetrotter XL-versie van de FM bestaat nog niet, maar wellicht komt die later nog als daar vraag naar is. Met slaapcabine is de FM een populaire truck voor de zware distributie. In dat segment is de FM een belangrijk model voor Volvo want daarvan rijden er nogal een paar rond in ons land. Chauffeurs zullen de extra ruimte hogelijk waarderen in de FM, en ook het betere zicht rondom is een groot voordeel. De ramen zijn veel groter, en de zijruiten lopen diep door. In combinatie met de compacte, maar uitstekende spiegelbezetting geeft dat een veel beter beeld op de omgeving. Een regelrechte aanrader is ook de dode hoek camera. Die zit in de rechter spiegelsteun verwerkt en deze camera geeft echt heel veel en helder zicht op de volledige zijkant. Verder was onze testauto nog voorzien van een aftermarket camerasysteem wat rondom de hele truck kijkt. Je ziet dan op het beeldscherm jezelf rijden in de omgeving. Erg leuk, maar die dode hoek camera is belangrijker en zinvoller.
380 pk!
Het dashboard op zich wijkt af van dat in de FH-modellen maar de displays en de bediening zijn hetzelfde. Op het dashboard zitten nu de knoppen voor de bediening van de versnellingsbak, maar je kunt ook gewoon de bekende I-Shift box aan de stoel bestellen. Dat werkt intuïtief handiger omdat je dat zo gewend bent, maar met die schakelaars is eigenlijk ook niks mis. Als krachtbron staat in onze testauto de bekende 11 liter met 380 pk. Dat is rijkelijk veel voor een motorwagen zonder vangmuilkoppeling, maar het rijdt wel lekker door! De Volvo is voorzien van alle verwennerij die het merk levert en ook op het gebied van veiligheid is alles aan boord. Dynamic steering bijvoorbeeld, en dan in de actieve vorm. Dat wil zeggen dat de techniek meeduwt in het stuur als je niet netjes tussen de lijntjes blijft. Het is even wennen maar het is veel beter dan die herrie van Laneguard. Dat heb je namelijk niet als het actieve stuursysteem aan staat. Verder is er de ACC met go-and stop functie. Dat is met name in fileverkeer ideaal. De Volvo volgt zijn voorganger en komt wanneer nodig volledig tot stilstand. Als je voorganger weer gaat rijden dan is een klein tikje op het gaspedaal voldoende om weer verder te rijden. Een heel geavanceerd systeem wat je na een dag al mist als je het niet aan boord hebt!
Zijruit gaat half open
De nieuwe Volvo FM serie wordt hoogstwaarschijnlijk net zo’n succes als zijn voorganger. Vooral als trekker met Globetrotter-slaapcabine zal een populair model worden en naar verwachting zullen er best wel wat FH-rijders een stapje terug doen naar een nieuwe FM. Voor wie vaak in- en uitstapt is zo’n lage cabine gewoon erg prettig en de zit en het gevoel zijn net als in de FH. Eigenlijk heeft de nieuwe FM dus alles mee, alleen is er één punt van kritiek. De grote zijruiten hebben als nadeel dat ze maar half open kunnen. Zeker wat de kleinere chauffeurs kunnen daardoor maar lastig bij een knop van een intercom, een pasjeslezer bij een toegangspoort of bijvoorbeeld een tolkastje. Voor wie een nieuwe Volvo FM overweegt is het zaak om dat echt even uit te proberen want dat kan de pret behoorlijk bederven. Gelukkig heeft Volvo dan altijd nog de FH serie als alternatief!