
REPORTAGE

REPORTAGE
Renault T High voor het zware werk
Renault T High voor het zware werk
Brouwer & Brouwer is een Grondverzetbedrijf met vestigingen in het Friese Eastermar en in de stad Groningen. Voor het transport van bouwmachines maakt het bedrijf sinds enige tijd gebruik van een opvallende Renault Trucks T High 520 voorloopas trekker met een vier assige semi-dieplader. BIGtruck ging een dag op stap met deze frisse Fransoos met chauffeur Wietse Mossel.
Wietse werkt sinds augustus weer voor Brouwer & Brouwer. Weer, want hij werkte eerder ook al zeven jaar voor het bedrijf. Wietse: ,,Ik ben een tijd weg geweest omdat ze hier weinig werk op de vrachtwagen hadden. Ik kan eigenlijk met alle machines wel overweg, maar mijn hart ligt toch bij het rijden met de vrachtwagen. Ik ben daarom drie jaar weg geweest, en in die periode werkte ik ook als chauffeur. Sinds augustus ben ik nu weer begonnen op deze combinatie en dat bevalt me best. Het is mooi afwisselend werk en je zult vandaag wel zien dat het meer inhoudt dan alleen maar rijden’’. Wietse heeft vanmorgen al een machine weggebracht, voordat hij de combinatie door de wasstraat haalde voor de foto’s.

“Je moet in dit werk niet alleen chauffeur zijn, maar ook raad weten met de machines.”
520 pk
De Renault T High 520 6x2 trekker is voorzien van een 8 tons luchtgeveerde vooras en de extra zware P13180 achteras. Daarmee is de truck af fabriek geschikt voor totaalgewichten tot 72 ton. Voor Brouwer & Brouwer vormt deze trekker de ideale oplossing in combinatie met de vier-assige Nooteboom semi-dieplader. Op het terrein van Brouwer & Brouwer in Eastermar wordt de oplegger voorbereid om een 26 ton zware Doosan DX265LC te laden. De machine moet vervoerd worden naar een werk in het Friese Oosterwolde. Wietse laadt eerst de extra bakken op de zwanenhals voordat hij het gevaarte de trailer op rijdt. Door de lange giek moet de machine tegen de nek aan staan, met de giek naar achteren. Om al te veel uitsteken te voorkomen wordt de Nooteboom een stukje uitgeschoven. Vervolgens gaat Wietse in de weer met vier spankettingen om de Doosan goed vast te sjorren. De rupskraan is fors breder dan de trailer, en met de breedteborden uitgeschoven gaan we op pad. De 520 pk sterke Renault heeft geen moeite met de zware last, en we rijden vlot richting Drachten.
Stuurassen
Wietse is tevreden over de Renault. ,,Ik reed bij mijn vorige baas met Scania trucks, en hoewel ik die V8 soms wel mis, moet ik zeggen dat hier niks mis mee is. De Renault rijdt strak, trekt prima en de cabine is mooi ruim. Verder is hij lekker rustig. Ook zijn er een aantal hele slimme handigheidjes die ik wel waardeer. De cruise-control met twee instellingen bijvoorbeeld is erg handig’’. We rijden tussen de najaarsbuien door naar Oosterwolde waar Wietse het gevaarte behendig door nauwe straatjes manoeuvreert. De machine moet aan het werk in een woonwijk, en daar is niet echt nagedacht over dit soort transporten. De vier stuurassen onder de Nooteboom oplegger brengen uitkomst. ,,Zonder die stuurassen begin je niks, en ik kan als het moet ook nog met de hand bijsturen. Wat dat betreft is dit echt een hele handige trailer’’.
Rupskraan
Op de bouwplaats wandelt Wietse eerst even naar de juiste losplek om te kijken of alles past. ,,Je wilt met zo’n rupskraan niet te veel over de bestrating rijden want je trekt alles kapot. Ik rij nu achteruit naar de kavel waar hij moet staan. Dat moet wel passen als ik het zo inschat’’. Even later rijdt hij het hele span rustig achteruit, en de inschatting blijkt juist. Behendig maar vlot rijdt de chauffeur-machinist de machine van de trailer waarna de verbreding weer ingeschoven wordt. Vervolgens moeten we naar het dorpje Irnsum om daar een soortgelijke machine te laden, maar dan een Volvo. ,,Die is net zo zwaar, maar Volvo’s zijn meestal nog wat breder dan de Doosan-machines. De Renault T voert ons door het prachtige Friesland waar de herfstkleuren in het najaarszonnetje prachtig mooi opkleuren. Stevige buien worden afgewisseld door een felle zon, en dat maakt dit jaargetijde zo mooi. ,,Behalve als je in zo’n bui je trailer klaar staat te maken voor het laden, maar ook dat hoort er bij’’.
Tot 72 ton
Onderweg vertelt Wietse over zijn werk: ,,Je moet in dit werk niet alleen chauffeur zijn, maar ook raad weten met de machines. Ik heb ervaring met vrijwel alle soorten graafmachines, shovels en andere rijdende machines. Daarbij komt dat je niet alleen moet weten hoe ze werken, je moet ook zorgen dat je ze op een verantwoorde wijze kunt laden. Deze machines met die lange giek bijvoorbeeld hebben zo hun eigen gebruiksaanwijzing waar je rekening mee moet houden. Door het grote gewicht van die lange, zware giek moet je opletten wat je doet als je de trailer op rijdt. Qua gewicht is het geen probleem, want ik heb ontheffing tot zeventig ton totaalgewicht met deze combinatie. Dat is de optelsom van de Nooteboom vier-asser in combinatie met deze speciale uitvoering van de Renault T trekker met zijn extra zware achteras’’.
Kippertrailer
In Irnsum staat een grote Volvo-machine op de kade. Wietse laadt de machine en hiermee rijden we naar Leeuwarden. Via een smal weggetje wat eigenlijk meer een fietspad dan een weg is, rijden we naar de locatie waar de machine aan het werk moet. In de bochten zijn rijplaten neergelegd, en het is best een uitdaging. Wietse rijdt kalm aan over het smalle weggetje en hij bereikt de loslocatie zonder problemen. Vervolgens pikken we nog twee kleine machines op in de buurt van Bolsward. De beide Takeuchi-machines passen keurig samen op de ingeschoven oplegger, en met deze twee rijden we terug naar Eastermar. Wietse: ,,Nu nog even lossen, en dan ga ik morgen weer op pad met de kippertrailer. Geen dag hetzelfde hier bij Brouwer en Brouwer, en dat maakt het werk voor mij erg leuk om te doen’’.