BIGtruck Showtruck
Schotse Scania 4-Serie
Als men denkt aan het Schotse Inverness, heeft bijna iedereen het over Nessie, het monster van Loch Ness. Maar voor truckliefhebbers is er ook genoeg moois te vinden daar. De 42 jarige Ian Maclean is één van die liefhebbers. Ian is van alle markten thuis. Hij is zowel chauffeur geweest, als monteur.
Toen Ian 19 was, kwam hij naar Nederland toe. Van 2000 tot 2001 heeft hij gewerkt voor Renault truckservice in Barneveld. Hij had er zelfs zijn eigen afdeling. Toen mond en klauwzeer toesloeg in die periode, en er beperkingen werden ingesteld door de overheid, moest hij weer terug naar Schotland. Daar is Ian een paar jaar gaan werken als chauffeur voor Em Rogers, waarbij hij vrijwel uitsluitend wekelijks naar Italië reed, met heel af en toe een rit naar Spanje. Daarna heeft hij nog een tijd gereden voor Grampian Continental dat ook een eigen pand heeft in Beverwijk. De ritten daar brachten hem door heel Europa, en ook geregeld in Nederland, dat toch een speciaal plekje in zijn hart heeft.
Fulltime restaurateur
De laatste acht jaar lag de focus weer op het technische aspect. Voor derden restaureert hij nu full time trucks, met name de populaire Scania 3-Serie. daarnaast heeft hij ook een paar eigen trucks gehad. Eind 2019 kocht hij een Scania 164L 580 V8 bij Sevenoaks in Kent. De 580 had een goede onderhoudshistorie, en heeft een relatief makkelijk leven gehad. De truck was nieuw gekocht door een eigenrijder die er zeven jaar mee gereden heeft, waarna de truck verkocht werd aan iemand die er ook weer zeven jaar lang een trailer met racetruck mee verplaatste. Toen die stopte met het truckracen, werd de truck weggedaan. Toen Ian een kijkje ging nemen, en tot de conclusie kwam dat die mechanisch goed in orde was, was de deal snel gesloten. De aankoop was ver van huis, maar dit exemplaar was in zo'n goede conditie, dat dit de perfecte truck was! Ian ging eerst aan de slag met de truck om hem naar wens te maken. Een lampenbeugel met zes verstralers werd voorop de Topline cabine gemonteerd, evenals een beugel op het dak, met LED zwaaibalk erop. Uiteraard mochten twee lange luchthoorns niet ontbreken. Een aangepaste zonneklep met vier verstralers en diverse markeringslampen zien we boven de voorruit. Op de zijfenders achter de cabine kwamen ook nog de nodige LED markeringlampjes. Wat direct opvalt als je op de truck af loopt, is dat Ian de koplampen heeft vervangen door een set van de nieuwere R-serie, en heeft hij daarvan ook de sideskirts gemonteerd. Zo zit er een wat moderner tintje op deze 4-Serie. Onder de sideskirts kwamen nog lampenlatten.
Traditionele kleuren
In februari 2020 werd de truck naar de spuiter, Kevin Millican Commercial Refinishers, gebracht. Vanwge de lockdown heeft de truck daar in totaal zeven maanden gestaan, waarvan drie maanden in onderdelen, zodat ook het chassis en de daarop gemonteerde onderdelen gespoten werden. Zo had hij wel mooi de tijd om het ontwerp voor het spuitwerk te perfectioneren, voordat het geheel, trouw aan de kleuren van zijn vorige twee trucks, gespoten werd. Het chassis en alles wat eraan zit, is in een sportieve rode kleur gespoten, evenals de bovenste helft van de cabine. De onderste helft, en ook sideskirts, bumper, etc. kregen een strak witte kleur. De twee kleuren worden gescheiden door een zwarte striping. Ook de grille werd zwart gespoten, en diverse belettering en striping werd ook zwart, gescheiden van het rood met een dunne witte bies. Ook de gemonteerde lampenbeugels bovenop de cabine en luchthoorns werden rood gespoten, met de lampen en binnenzijde van de luchthoorns in hoogglans zwart als contrast.
Bij het Ierse DG Engeneering werd de opbouw voltooid. Ook dat duurde langer dan gepland vanwege covid, in totaal acht maanden. Een achterbumper in Deense stijl, en wat tranenplaat bovenop het chassis maakten de onderlijn compleet. Achter de cabine werd een kastenwand gemaakt, waaruit twee grote staande uitlaten komen, die tot boven de cabine pronken. Achterop de cabine onder de dakspoiler kwam nog een bar voor wat extra LED-verlichting, matchend met de verlichting in de achterbumper. Een set nieuwe Alcoa Durabright velgen van de firma Tyretracks maakt het uiterlijk compleet.
Eenmaal klaar met alle opbouw en spuitwerk, heeft Ian zelf nog alle slangen, pijpen, en leidingen vernieuwd, en een nieuwe turbo en wat andere onderdelen gemonteerd. Beter voorkomen dan genezen!



