
REPORTAGE

REPORTAGE
FMX Unlimited Edition voor Oskam
FMX Unlimited Edition voor Oskam

De Oskam Groep uit Utrecht is actief in sloop- en infrawerken. Naast een omvangrijk machinepark zet het bedrijf ook trucks in voor de aan- en afvoer van machines en bouw- en sloopmaterialen. Onlangs werden er twee nieuwe Volvo FMX 8x4 Tridem trucks aan de vloot toegevoegd in de luxueuze Unlimited Edition uitvoering. Wij reden een dagje mee met chauffeur Arie de Wit in zijn nieuwe Volvo FMX.
De beide nieuwe Volvo FMX trucks zijn bijzonder compleet uitgerust doordat het hier gaat om trucks met het zogenaamde Unlimited Edition pakket. Wij spreken John Verkuil, Teamleider ondersteuning bij Oskam: ,,Wij vinden het belangrijk dat onze chauffeurs tevreden zijn. Ze brengen veel tijd door in de trucks en wij willen dat ze het naar de zin hebben. Vandaar dat we kozen voor de bijzonder complete Unlimited Edition uitvoering van de Volvo FMX. Voor ons was dit het moment om te investeren, en wachten op de nieuwe generatie was geen optie. Verder wilden we veel laadvermogen, maar ook een wendbaar voertuig met voldoende tractie voor op bouwterreinen. Deze 8x4 Tridem is voor ons de beste oplossing. In samenwerking met Volvo-dealer Van Dijk Utrecht zijn we tot deze oplossing gekomen. Uiteindelijk heeft de aflevering wel wat corona vertraging opgelopen maar we zijn erg content met deze beide trucks.”

“Je merkt gewoon de tien jaar ontwikkeling aan alle kanten in deze auto.”
Unlimited Edition
In het Unlimited-pakket zitten een regensensor, Bi-Xenon koplampen, Volvo Dynamic Steering, een leren stuurwiel en Electronic Climate Control. Verder zijn er op beide stoelen armsteunen aangebracht en is er een automatische lichtschakelaar. De Unlimited Edition is verder herkenbaar aan speciale logo’s. Oskam voegde daar een overdruksysteem aan toe voor het werken met vervuilde grond en koos voor de krachtige 500 pk uitvoering. Opvallend is de deels glanzend zwart gespoten voorbumper waardoor de trucks er bijzonder strak uitzien. Chauffeur Arie de Wit is er blij mee. Hij rijdt al twintig jaar voor Oskam. Eerst met een DAF, en daarna met een Terberg. “Dat was ook een dijk van een auto maar dit is aan alle kanten luxer, stiller en moderner. Vooral het weggedrag en de vering zijn een verbetering maar ook dat Dynamic Steering systeem is fijn om mee te rijden. Vooral als ik met de aanhangwagen achteruit moet manoeuvreren is het ideaal. Ik rij er nu een paar maanden mee, en onlangs moest ik nog even met de Terberg op pad en dan weet je niet wat je meemaakt. Dit comfort went snel!’’
Laag eigen gewicht
Arie heeft er al een rit op zitten en we moeten een lege container afzetten op het terrein van Oskam in Utrecht. Vervolgens moeten we naar Rotterdam om een container met bouw- en sloopafval op te halen. Oskam doet veel sloopwerken en het afval wat daar bij vrijkomt wordt gesorteerd en gerecycled op verschillende locaties. Arie vertelt over zijn nieuwe FMX: ,,Oskam koos voor de 500 pk uitvoering omdat we ook met dieplader aanhangwagens rijden. We vervoeren daarmee onze eigen machines en dan loopt het eigen gewicht toch behoorlijk op. Overigens is de nieuwe I-Shift echt heel veel beter dan die in de Terberg. Je merkt gewoon de tien jaar ontwikkeling aan alle kanten in deze auto’’. De Volvo is voorzien van een tien tons vooras en in combinatie met de drie achterassen mag hij totaal 37 ton wegen. Arie: ,,Dat is wat minder dan met de Terberg met wide-spread achterassen, maar daar staat tegenover dat deze FMX twee ton lichter is van zich zelf. Die twee ton laadvermogen kun je er dus bij op tellen’’. De truck is voorzien van een 30 tons VDL haakarmsysteem. Door de camera achterop kan Arie de haak mooi zien waarmee hij de containers oppakt.
Vegen en afzeilen
In Rotterdam staat de container al klaar en Arie klimt er op om de lading af te dekken met een fijnmazig net. De bak is niet helemaal vol waardoor hij in de container over het afval heen moet lopen. ,,Ik heb ze liever helemaal vol, want dit betekent even klimmen’’. Nadat hij de lading heeft afgedekt trekt Arie de bak halverwege de truck. Vervolgens maakt hij met een bezem de slede onder de afzetbak schoon. ,,Die steentjes kunnen beter hier blijven dan dat ze straks door een voorruit heen vliegen. De bak is met een machine verschoven en dan scheppen die sledes heel veel zand en stenen mee. Ik loop er altijd even met een bezem langs om schade te voorkomen aan andere auto’s’’. Nadat alles schoon is geveegd trekt Arie de bak op het chassis waarna we terug rijden naar het Utrechtse. In Nieuwegein wordt de lading gelost bij een groot recycling bedrijf waarna we terug gaan naar de zaak. ,,Het is nu tijd voor een bak koffie, en dan vanmiddag nog even een auto klaarzetten voor maandag, en dan is het weer weekend. Wij nemen na de koffie afscheid van de tevreden Volvo FMX rijder.
Volvo-actie met de FMX
Het Volvo FMX Unlimited Edition pakket is dit jaar gratis op de Volvo FMX!
Vanwege het 10-jarige bestaan van de Volvo FMX biedt Volvo Trucks Nederland tot 31 december 2020 een gratis Unlimited-pakket aan.
Om het chauffeurscomfort en de veiligheid te verhogen, biedt dit pakket: Koplampsproeiers, Regensensor, Automatische lichtschakelaar, Bi-Xenon verlichting, Volvo Dynamic Steering, Electronic Climate Control, Luxe chauffeursstoel, Korte-stop standverwarming, Lederen stuurwiel, Twee armsteunen op beide stoelen, Sticker- en badgepakket FMX Unlimited Edition..