
RIJ-IMPRESSIE

RIJ-IMPRESSIE
Wij reden de nieuwe Volvo FMX!
Wij reden de nieuwe Volvo FMX!
Hij komt pas volgend jaar op de markt maar wij reden hem al, de nieuwe Volvo FMX! Volvo presenteerde een hele nieuwe generatie trucks, maar door de coronacrisis bleef het daar even bij. De introductie moest uitgesteld worden waardoor de trucks pas begin 2021 jaar op de markt komen. Toch zijn we erin geslaagd om al uitgebreid kennis te kunnen maken met de nieuwe generatie van de Volvo FMX bouwvoertuigen.
Het jaar 2020 stond voor Volvo trucks aanvankelijk in het teken van een compleet vernieuwde generatie zware trucks. Zowel de FH, de FH16, als de FM én de FMX werden vernieuwd en voor die laatste twee geldt dat er zelfs een compleet nieuwe cabine ontwikkeld werd. Uiteindelijk slaagde de importeur erin om een aantal pre-productie modellen naar ons land te halen voor een eerste rij-impressie.

“De FMX heeft zichtbaar de genen van de vorige FMX meegekregen en dat heeft Volvo slim gedaan.”
FMX is een succes
De eerste generatie van de Volvo FMX werd ruim tien jaar geleden gepresenteerd en dat heeft Volvo geen windeieren gelegd. Volvo had altijd al bouwvoertuigen, maar met een eigen naam, een speciale, stoere look en met specifieke opties voor de bouw groeide het marktaandeel in dit segment fors. De Volvo FMX werd gebouwd op basis van de Volvo FM cabine en we zagen in de afgelopen tien jaar steeds meer bijzondere configuraties op de markt komen. Het hoogtepunt daarin was de 8x8 die in samenwerking met Terberg ontwikkeld werd. Nu, precies tien jaar later wordt de FMX afgelost door de nieuwe generatie die vooral opvalt door de compleet nieuwe cabine. Wederom is de cabine afgeleid van de Volvo FM, maar ook die werd compleet opnieuw ontwikkeld.
Zweedse pre-productie
De nieuwe cabine van de FM en de FMX is, net als tien jaar geleden een lagere versie van het topmodel, de FH. Die cabine werd in 2012 vervangen door een nieuw model maar de FM en de FMX moesten tot nu toe wachten op die logische volgende stap. Er staan twee voertuigen voor ons klaar bij de importeur in Beesd. Een vier asser met een haakarm systeem en een typisch Nederlandse, vijf assige betonmixer. Beide zijn het voertuigen die zich bij Pouw in Utrecht als een vis in het water voelen en dat is dan ook waar we te gast zijn om de trucks aan de tand te voelen. Een prachtige locatie, en in het hart van de markt want bij Pouw werken ze zowel met kippers, afzetsystemen als met betonmixers. We hebben veel belangstelling met de nieuwe Volvo trucks van zowel chauffeurs als de afdeling wagenparkbeheer. Zo’n Zweeds pre-productievoertuig zie je tenslotte niet iedere dag!
Ruimere cabine
De nieuwe FMX cabine is een stuk groter dan zijn voorganger en het belangrijkste voordeel bleef overeind, namelijk de twee instaptreden! De meeste ruimte werd gewonnen door de bredere voorzijde van de cabine en de rechtopstaande voorruit. Daarbij is de daklijn wat hoger en is de indeling beter. Het resultaat is een comfortabele, ruime cabine met een optimaal verstelbare stuurkolom en een fraai vormgegeven dashboard. Tegen de achterwand van de dagcabine zijn handige kastjes aangebracht waar bijvoorbeeld een helm in past. De motortunnel lijkt iets compacter dan in de vorige generatie en de vorm er van is functioneler. Hier zijn wat vakken aangebracht voor persoonlijke spullen. Toch bespeuren we ook twee minpuntjes. Ten eerste is, net als bij de oude FMX in de dagcabine het luchtfilter op het motorblok gemonteerd. Als gevolg daarvan zit er een forse bult bovenop de motortunnel, tegen de achterwand van de cabine. Dat gaat ten koste van opbergruimte. Een tweede nadeel is het rechtstreekse gevolg van een groot voordeel van het nieuwe ontwerp. De zijruiten zijn veel dieper waardoor het zicht rondom sterk verbeterde. Het nadeel van die grote zijruiten is echter dat ze maar half in de deuren verdwijnen.
Geavanceerde opties
De FMX 540 8x4 is voorzien van alle opties die het huis levert, inclusief de ruime slaapcabine. Met het dynamic steering systeem in zijn optimale vorm corrigeert de Volvo zelfs actief in het stuurgedrag van de chauffeur, zodanig dat het bijna een autonoom voertuig is. Ook de stop- and go ACC cruise control werkt voorbeeldig. Vooral in stadsverkeer en in de file is dat een fijne en veilige optie. Verder valt vooral de rust in de cabine op. Het dashboard wordt gevormd door een digitaal scherm waarop alle informatie zichtbaar is. Een tweede scherm heeft allerlei slimmer assistentie functies, en kan naast navigeren en muziek spelen ook aangesloten worden op de boordcomputer van de grote aanbieders. Daarmee wordt een apart schermpje dus overbodig en dat is goed nieuws. Erg fraai is ook de dode hoek camera die echt iets toevoegt. In combinatie met het directe zicht, de uitstekende spiegels en de dode hoek sensoren voegt Volvo hiermee de daad bij het woord waar het gaat om veiligheid. Helaas zijn al die mooie spullen niet standaard.
FMX genen
Technisch zijn er geen grote noviteiten te melden voor de bouwvoertuigen. Het enorm uitgebreide programma van Volvo Trucks voor de bouw bleef bestaan. We noemen de dubbele, tien tons luchtgeveerde voorassen, de af-fabriek vijf asser met 49 ton GVW en de speciale I-Shift transmissie. Die is voorzien van de ultra lage kruipversnellingen en multi speed achteruit versnellingen. Dat laatste is vooral in het asfalt transport handig als er lang- en ver achteruit gereden moet worden. De FMX 540 8x4 tridem is uitgerust met die versnellingsbak. Deze vier-asser is overigens voorzien van een tot negen ton terug gekeurde luchtgeveerde vooras. In een Nederlandse setting is dus ook een GVW van 37 ton mogelijk voor dit voertuig. We rijden de beide Volvo bouwvoertuigen met veel plezier en op het terrein bij Pouw vallen de trucks bijzonder in de smaak. Voor de gelegenheid zetten we de betonmixer naast de huidige generatie. Hoewel de nieuwe generatie echt groter, jonger en moderner is heeft hij toch zichtbaar de genen van de vorige FMX meegekregen en dat heeft Volvo slim gedaan.
Technische gegevens FMX 460 10x4 mixer:
Motor: D13K 460 pk, 2300 Nm met Volvo I-Shift versnellingsbak Voorassen: Paraboolvering, twee keer 10 ton Achterassen: Tridem, enkele reductie, luchtgeveerd. 33 ton Maximaal wettelijk totaalgewicht 49 ton. Opbouw: Liebherr HTM 1504 mixer. Inhoud 15 kuub.
Technische gegevens FMX 540 8x4 haakarm:
Motor: D13K, 540 pk, 2600 Nm met Volvo I-Shift versnellingsbak Vooras: Luchtgeveerd, 9 ton Achterassen: Tridem, enkele reductie, luchtgeveerd. technisch gewicht 33 ton. Maximaal wettelijk totaalgewicht 36 ton (met 9 tons vooras) Opbouw: Hiab haakarmsysteem.