
REPORTAGE

REPORTAGE
Dubbele trailer combi’s in Finse praktijk
De Finnen van Vähälä Logistics schrijven efficiëntie met hoofdletters en hebben betrouwbaarheid hoog in het vaandel staan. Het bedrijf rijdt met extra lange high-capacity trucks, die sinds 2019 in Finland de weg op mogen. Ervoor staat een drie-assige Mercedes Actros met 630 pk.
Er zijn winterdagen dat de chauffeurs van Ville Vähälä ’s morgens in de Zuid-Finse havenstad Hanko bij 4 graden Celsius vertrekken en ’s avonds in de ruim 900 kilometer verder naar het noorden gelegen provinciehoofdstad Rovaniemi bij min 40 arriveren. “Dat is een echte uitdaging voor de truck”, zegt de transportondernemer. Een voorbeeld: met de dalende temperatuur daalt ook de bandenspanning. Die moet je steeds controleren als de banden met lucht zijn gevuld. “Daarom gebruiken we stikstof. Dat kost een paar euro meer, maar zorgt wel voor een constante druk.” Bijzondere uitdagingen vragen efficiënte oplossingen, Vähälä Logistics is erin gespecialiseerd.

“In het begin waren er enige zorgen over de stabiliteit, maar het is allemaal goed gedaan, ook in de winter”
Derde generatie
De 42-jarige Ville Vähälä leidt het familiebedrijf als lid van de derde generatie. Het wagenpark bestaat uit 65 eigen trucks, twee derde ervan heeft een ster op de grille. “Daarnaast huren we onderaannemers in, zodat in totaal zo’n 200 trucks voor ons op pad zijn.” De vracht is veelzijdig: cellulose voor papierfabricage, medische hulpmiddelen en ook levensmiddelen voor supermarkten. Een belangrijke poot zijn daarnaast de stukgoedtransporten in opdracht van DB Schenker. Vähälä fungeert als nationale netwerkpartner van de Duitse logistieke reus.
Finland is bijna even groot als Duitsland met zijn 83 miljoen inwoners, maar heeft zelf slechts 5,5 miljoen inwoners, van wie een groot deel ook nog in het zuiden woont. Toch moeten ook de meest afgelegen regio’s regelmatig worden bevoorraad. Wie dat rendabel wil doen moet slim zijn. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van terminals, waar goederen ‘cyclisch’ worden opgeslagen. Vähälä beschikt bij zijn vestiging in het Noord-Finse Oulu over een dergelijke hub. In Jyväskylä, ongeveer 270 kilometer ten noorden van Helsinki, staat er nog een.
76 ton
Transporteurs in Finland hebben sinds vorig jaar geen vergunning meer nodig voor een combinatie waarbij twee trailers aan elkaar gekoppeld zijn via een dolly: de soms wel 34,50 meter lange combinatie met 76 ton toegestaan gewicht, de zogeheten high-capacity truck of Super Eco Combi. Meer capaciteit bij minder ritten, een hoger rendement en een lagere milieubelasting als extra voordeel. Het spreekt vanzelf dat Vähälä er snel bij was: met een combinatie van twee trailers met een nieuwe Mercedes Actros 2663 ervoor. De Finse wetgeving schrijft in dit geval een digitaal camerasysteem voor, dat de nieuwe Actros met de MirrorCam standaard aan boord heeft. Deze vervangt de hoofd- en groothoekspiegels aan de buitenzijde door displays op de A-stijlen in het gezichtsveld van de chauffeur. Het camerabeeld zwenkt in binnenbochten mee, ook wanneer het donker is. “We zijn heel blij met de nieuwe Actros”, zegt Vähälä. Als een van de eerste ondernemers in Europa heeft hij hem mogen uittesten, en intussen is de truck een vast onderdeel van het wagenpark. Naast de MirrorCam waren er nog meer innovaties die de ondernemer aanspraken. Een daarvan is bijvoorbeeld het nieuwe assistentiesysteem Active Drive Assist, dat de chauffeur op alle snelheden bij het remmen, gas geven en sturen ondersteunt.
Ervaringen
Intussen rijdt Vähälä met dertig combinaties van 32,70 meter. Met dik zes miljoen kilometer praktijkervaring is er nog niets mis gegaan. “In het begin waren er enige zorgen over de stabiliteit, maar het is allemaal goed gedaan, ook in de winter”, zegt directeur Ville Vähälä. “We hebben in een eerder stadium ervaring opgedaan met een LZV van 25,25 meter op acht assen, 68 ton en 150 kuub. Nu gaan we uit van 32,70 meter, elf assen en 200 kuub en 76 ton. Daardoor behaal je besparingen tot 14 tot 15% per vervoerde ton. Dit heeft een groot positief effect op het milieu”, verzekert Vähälä. Tweehonderd kuub betekent ongeveer 27,2 laadmeters en laadgewichten die variëren van 43 tot 46 ton.
Langere dolly
Vähälä zegt dat hij voor de broodnodige stabiliteit van zo’n lange combinatie gekozen heeft voor dolly’s die wat langer zijn dan de standaard 3,90 meter. Om zeker te zijn dat kantelen van de tweede trailer zoveel mogelijk wordt uitgesloten, is de voorste trailer uitgerust met een achterste as die gestuurd is. Het stuursysteem blokkeert in rechtuitstand wanneer de trailer een bepaalde snelheid bereikt. Terloops merkt Vähälä op dat zijn trailers geen vier meter, maar 4,40 meter hoog zijn. “Er zijn geen problemen geweest met stabiliteit, laat staan met kantelen.” Hij legt verder uit dat er geen speciale aanpassingen zijn aan de trailers om in een dubbele trailer combinatie te fungeren. ”Dat komt doordat we al speciale trailers hebben die goed zijn voor een GVW van 42 ton. Die zijn dus stukken sterker dan standaard Europese trailers. Maar zo’n standaard trailer gebruiken we wel als tweede trailer. Dat scheelt weer investeren in speciale trailers”, zegt Vähälä nuchter. Hij zegt dat er met normale EBS-systemen gewerkt wordt en dat gestuurde assen via het EBS worden gecontroleerd. Vähälä’s eigen 65 trucks leggen jaarlijks 8 tot 9 miljoen kilometer af. Dan zie je een daling in het verbruik duidelijk terug op de dieselrekening. “Dat zijn ook voordelen voor het milieu, waar we onze klanten ook blij mee maken.”
Energie-as
Een ander actueel project begint, net als de met stikstof gevulde banden, met de trucks zelf. “Wij moeten de meeste trailers ’s winters verwarmen en ’s zomer afkoelen. Dat deden we altijd met dieselgeneratoren”, aldus de ondernemer. “Nu zijn we een test begonnen waarbij we generatoren op de trailerassen gebruiken die de bij het remmen vrijkomende energie terugwinnen en in accu’s opslaan. Door middel van praktijktesten moeten we uitvinden wat dit voor effect heeft op het brandstofverbruik.”