
REPORTAGE

REPORTAGE
Al 2,5 miljoen kilometer onderweg
Al 2,5 miljoen kilometer onderweg

Een DAF XF Super Space Cab uit 2004 met ruim 2,5 miljoen kilometer op de klok is bijzonder. Nog specialer is het feit dat deze truck nog regelmatig wordt ingezet voor internationale ritten tussen Ierland en Duitsland! Wij spraken eigenaar Gabriël Piggott tijdens een tussenstop bij zijn DAF dealer, Bakker Bedrijfswagens in Ederveen.
Gabriël Piggott uit het Ierse Galway heeft een groot DAF hart. De ondernemer begon zijn bedrijf in 2001 nadat hij besloten had om uit het familiebedrijf te stappen. ,,We hebben thuis een bedrijf wat in eieren doet. Niet alleen de handel maar ook de productie in een grote kippenboerderij. Mijn hart lag echter bij het transport, en vandaar dat ik in 2001 de stap maakte om voor mijzelf te beginnen’’. We spreken de sympathieke Ier op kantoor bij Bakker Bedrijfswagens in Ederveen, en dat is geen toeval. ,,Ik begon met rijden op het binnenland maar al snel kwamen er ritten naar Nederland en Duitsland. Ik kom dus altijd door Nederland en het contact met Bakker Bedrijfswagens was zo goed dat zij ook de trucks mochten leveren. Ik voelde me hier gewoon erg welkom en de service is helemaal super, net als het persoonlijke contact’’.

“Ik ben een groot DAF liefhebber en ik kan maar slecht afscheid nemen van mijn oude trucks”
Voorloopasje
De vloot van Piggotts Express omvat inmiddels negen DAF trucks waarvan er normaal gesproken vijf in bedrijf zijn. Gabriël: ,,Normaal gesproken rijden we met vijf auto’s maar nu in de coronacrisis slechts met drie. Ik rij zelf, mijn zoon Glenn rijdt de tweede en we hebben momenteel één chauffeur in dienst. De andere vier trucks zijn meer hobbytrucks waarmee we niet meer rijden. Ik ben een groot DAF liefhebber en ik kan maar slecht afscheid nemen van mijn oude trucks. Zie het als een hobby, en dat geldt eigenlijk ook voor het behoud van deze truck waar ik nu mee rij. Deze truck, een XF480 Super Space Cab, kocht ik nieuw in 2004. Het is een FTP trekker, dus met zo’n klein voorloopasje. Die heb ik nodig vanwege het gewicht van het vlees wat ik vervoer. Met dat kleine asje kan ik toch genoeg brandstof meenemen. Erg fraai is het echter niet, vandaar dat ik door Vlastuin Truckopbouw zijskirts heb laten maken die de as aan het zicht onttrekken. Ook de verdere opbouw met de achterbumper, de tranenplaat en de uitlaten is van Vlastuin. Het spuitwerk is ook in Nederland gedaan waarbij het special paint werk van MW Designs het helemaal af maakt’’.
Total loss
De DAF heeft een stuk emotionele meerwaarde voor Gabriël en dat heeft zo zijn reden. Al in het eerste jaar raakte de truck namelijk betrokken bij een zwaar ongeval waarbij hij eigenlijk total loss was. ,,We waren onderweg naar een truckfestival en een kennis van me reed. Ik had nog gevraagd of het wel ging, en nog geen tien minuten later lagen we op de kant. Zelf raakte hij zwaargewond maar ik had niks. Na de crash is de truck afgesleept en ik wilde hem laten repareren. De DAF had mij beschermd, zo voelde dat, en ik wilde hem per sé laten herstellen. Dankzij de bemoeienis van Bakker Bedrijfswagens en Stefan van Kessel van Van Kessel Truckstyling lukte dat ook en korte tijd later was hij weer helemaal nieuw!’’ De speciale DAF deed daarna jarenlang trouw dienst en de kilometers vlogen onder de wielen door.
Technisch hoogstandje
In al die 2,5 miljoen kilometers heeft Piggott vrijwel geen onvoorziene kosten gehad aan de DAF, afgezien van het normale onderhoud en wat kleine dingen. Gabriël: ,,De grootste reparatie betrof de vervanging van de koppakking, en verder is de koppeling een keer vervangen en één keer de turbo. Toch knaagde de tand des tijds en toen ik hem vorig jaar helemaal wilde opknappen bleek de cabine toch wel slecht te zijn. We hebben toen de cabine vervangen en de achteras. Die was niet stuk of zo, maar wel zodanig aangetast door roest dat die er onder uit moest. Bij die gelegenheid is de hele truck vorig jaar opnieuw gespoten, inclusief het chassis. Sommige mensen verklaren me voor gek, maar deze auto is speciaal voor mij en hij gaat wat mij betreft nooit weg. Sterker nog, als mijn tijd gekomen is dan wil ik achterop deze DAF mijn laatste rit maken, dat staat in mijn laatste wens.’’