Scania V8 trucks zijn veruit het meest populair onder liefhebbers van klassieke trucks en verzamelaars. Dat is niet voor niks, want de techniek van zo’n indrukwekkende V8 is prachtig en de geluiden die zo’n apparaat uitstoot bezorgen menigeen kippenvel. Alle reden dus voor een reportage van de Scania V8 Classic Tour.
Je zult maar, net als Wim Lagerweij, de trotse bezitter zijn van een Scania L140 torpedofront trekker en daar wat leuks mee willen doen. En in zijn vriendenclub zaten natuurlijk ook de nodige Scania liefhebbers, want soort zoekt soort, dus werd het tijd om eens de koppen bij elkaar te steken. En al pratend ontstond het idee om als “Scania Classic V8” liefhebbers een toertocht te organiseren en de deelnemende auto’s op te stellen in de vorm van een V8 logo. Als “Scania Classic V8” worden de 140 en 141 types gezien, dat waren de eerste series met de, inmiddels legendarische, 14 liter V8 motor en de vierkante cabine. Deze modellen werden tussen 1969 en 1980 gebouwd. De plannen werden gesmeed in 2011 en in 2012 was de eerste V8 logo meeting.
OPSTELLING ALS V8 LOGO
Er werd afgesproken om elkaar op een bepaalde tijd op de parkeerplaats van een pompstation te ontmoeten en aansluitend een toertocht te maken, met als afsluiter de vorming van het V8 logo met de voertuigen. Van iets meer dan een handvol auto’s groeide het aantal deelnemers gestaag en kwamen de organisatoren erachter dat de volgorde beter zou kunnen. Want na de toertocht werd er voornamelijk veel gekletst en daardoor duurde het lang voordat een ieder zijn auto in de V8 opstelling geplaatst had. Er moest begonnen worden met vormen van een logo voordat er gereden werd. Wim Lagerweij heeft zich hiervoor ingespannen en één van de vereisten was om een betere locatie dan de parkeerplaats van een pompstation te vinden. Met de nodige overredingskracht kreeg hij het voor elkaar om een groot verhard terrein in Reeuwijk, pal naast de Reeuwijkse Plassen, en slechts een paar honderd meter vanaf de A12, voor dit doel te mogen gebruiken van de gemeente. Kom daar maar eens om tegenwoordig, waar de vrachtwagens - en zeker de Euro 0 uitvoeringen - niet in het gunstigste daglicht staan. Maar Wim kreeg het voor elkaar en nu is deze parkeerplaats de vaste locatie voor dit evenement.










Patrick van den Hoeven in zijn bijzonder 6x2 torpedo trekker
LOGO OP DE KOP
Het team bestaat inmiddels uit zeven mannen en één vrouw. Om de hele operatie, want daar lijkt het veel op, in goede banen te leiden wordt er, zodra alle aanmeldingen ontvangen zijn, een opstelschema gemaakt. Op de grote dag worden er strakke lijnen getrokken en paaltjes uitgezet op de parkeerplaats, waardoor, als er eenmaal begonnen wordt, de opstelling snel en vooral correct plaatsvindt. Een perfectionist als Wim Lagerweij wil gewoon iedere auto tot op de centimeter nauwkeurig in het gelid zien staan. En het resultaat is er dan ook naar! Waar in voorgaande jaren voor het maken van de overzichtsfoto een beroep werd gedaan op een verhuurmaatschappij van hoogwerkers, om vanaf een meter of veertig hoogte de foto te kunnen maken, is daar na de komst van een drone geen behoefte meer aan. Hier vullen de oude V8 techniek en de moderne elektronica elkaar perfect aan. Overigens, het V8 logo wordt gevormd door de vrachtwagens en bemanning tezamen. De Scania’s vormen de letter V en de bemanning en vrijwilligers vormen het cijfer 8. Omdat proefondervindelijk was vastgesteld dat het voor de duidelijkheid op de foto beter is om het logo ondersteboven op te stellen, hebben een aantal deelnemers ook het V8 plaatje op de grill voor deze gelegenheid op zijn kop gemonteerd. Oog voor detail.
Dit jaar werd op zaterdag 20 mei het logo gevormd en in deze editie zat werkelijk alles mee. De deelnemers waren ruimschoots op tijd en het weer liet zich van zijn beste kant zien. Dat levert natuurlijk alleen maar blije gezichten op. Normaliter zou het de 12e editie zijn, maar door corona kon het één jaar niet doorgaan. We hebben dus de 11e Scania Classic V8 logo en toertocht achter de rug. Met in totaal 46 Scania’s, die het logo vormden en 49 die de toertocht reden. Want op het laatste moment kwamen er nog 3 stuks 140 en 141’ers aanzetten, die - hoewel niet aangemeld - toch de route mochten meerijden. Doordat Wim Lagerweij enkele lokale kranten op de hoogte had gebracht van de verwachte doorkomsttijden van de deelnemers, was er onderweg ook veel belangstelling door omwonenden. In de streek waardoor gereden werd, wonen veel mensen, die op een of andere manier wel iets met transport hebben. En omdat er veel sierteelt in de omgeving Boskoop/Waddinxveen is, zijn de mensen vertrouwd met Scania en zijn machtige V8, want heel veel van de producten worden vervoerd door de sterkste vrachtwagens. En Scania heeft lange tijd gedomineerd in dat werk. Kortom, bij veel mensen langs de route was het een feest der herkenning en duimen omhoog. De toertocht begon en eindigde in Reeuwijk waar gezorgd werd voor catering.

Team Vink / Wim en Janneke Hardeman hebben er weer zin in






INTERNATIONALE DEELNAME
De deelnemers kwamen niet alleen uit Nederland. Want nadat in het verleden de logo foto’s overal opdoken, kwamen de aanmeldingen al snel van over de grens. Dit jaar waren er deelnemers uit België, Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Zweden. En, ongeacht de herkomst, ze zijn allemaal even enthousiast en behept met hetzelfde virus.
Er zijn vriendschappen ontstaan en er worden zelfs vakantieweekjes bij elkaar doorgebracht. Uiteraard met de Scania’s! Net zo goed als sommige Nederlandse deelnemers met hun Scania op vakantie naar Denemarken of Zweden gaan, gebeurt dat andersom ook en zo wordt het een hechte vriendenclub. Er zijn besmettingen waarvan de gevolgen ernstiger zijn.






EX-MIDDEN-OOSTEN TRUCKS
Opvallend was dit keer het aantal auto’s in Midden Oosten outfit, waarvan niet alles namaak is. Zo heeft de rode Scania van Alfred Klein de trip naar het Midden-Oosten meerdere malen gemaakt en is de trekker opleggercombinatie van Daniel Morin, uit Frankrijk, in 2014 met een retro tour helemaal naar Bandar Abbas aan de Perzische Golf geweest. Daarbij werd ook de oude route over de beruchte Tahir pas gevolgd. Er wordt dus niet alleen gepoetst door de deelnemers, maar de oudjes worden ook op zijn tijd gebruikt, waar ze ooit voor ontworpen waren. Overigens zijn het niet allemaal blinkende en in nieuwstaat verkerende Scania’s. Zo ziet de 6X4 Scania van de Duitse deelnemer Dieter L’Honneux er uit, alsof die zo uit het werk in de bossen komt, wat zeer zeker zijn charme heeft. En deze Scania zal, met zijn overige oldtimer vrachtwagens, nog wel een poos blijven bestaan, want zijn kleinzoon en mogelijke opvolger Jan mocht deze keer met opa Dieter mee en had zichtbaar genoegen in het hele gebeuren met de oude V8’en.
Hoewel de toertocht officieel bij terugkomst in Reeuwijk om circa 16.00 uur afgelopen was, bleef het nog tot in de avond gezellig met de V8 liefhebbers onder elkaar. Laten we hopen dat editie 2024 onder net zulke mooie omstandigheden mag plaatsvinden en er dan het ronde aantal van 50 deelnemers behaald zal worden. Dus: Scania liefhebbers met een 140 of 141, zet alvast de zaterdag na Hemelvaartsdag 2024 in uw agenda!






De (omgekeerde) V8 logo foto. Foto beschikbaar gesteld door Wim Lagerweij.



