BIGtruck Reportage
JONG GELEERD...
Bernhard Korsten uit Apeldoorn wist al op jonge leeftijd wat hij later wilde worden, namelijk vrachtwagenchauffeur. Dankzij een zorgvuldige planning had hij op zijn 18e verjaardag zijn Code 95 op zak. Eén dag later haalde hij ook zijn groot rijbewijs en daarmee kon hij meteen aan de bak bij Krommenhoek in Apeldoorn. BIGtruck reed een dag met hem mee.
Bernhard is niet zo’n student volgens eigen zeggen maar hij slaagde er wel in om zijn basiskennis voor de Code 95 en de theorie voor de rijbewijzen er vlot in te stampen. Bernhard: ,,Ik heb op mijn 17e al mijn personenauto rijbewijs gehaald, en twintig lessen later ook het C rijbewijs. Ik moet nu alleen nog voor CE afrijden in september. Dan mag ik ook met de oplegger op stap, maar voorlopig mag ik alleen bakwagens rijden’’. Die bakwagen waar Bernhard mee rijdt is overigens niet zomaar wat. De Scania R540 Highline is een 8x4 met een oprijbak en met zo ongeveer alle opties die er te vinden zijn. ,,Ze houden hier bij Krommenhoek van mooie spullen en dat straalt deze auto ook uit. Het is een heerlijke auto om mee te rijden en te werken, maar dat zul je straks wel merken’’.
STAGEPLEK
Bernhard volgt de opleiding ‘Logistiek Manager Transport & Logistiek op het Aventus College. Voor die opleiding kon hij bij Krommenhoek terecht voor een stageplek. ,,Ik ken dit bedrijf al jaren en mijn vader reed hier vroeger ook, voordat hij zijn eigen groothandel begon. Als jongetje liep ik hier al rond om auto’s en machines te wassen waardoor ze mij ook al heel goed kenden’’. Het werk bij Krommenhoek zorgde er voor dat Bernhard al op jonge leeftijd werd ingewijd in de geheimen van de machines. Voor een wasbeurt moesten die machines vaak verreden worden, en spelenderwijs leerde hij hoe de bediening werkt. ,,Dat is nu een enorm voordeel want ik moet zelf laden en lossen onderweg. Dat betekent dat ik de machines zelf op- en af moet rijden’’. Tijdens de stage periode bij krommenhoek kreeg hij van dat bedrijf de gelegenheid om zijn rijbewijzen te halen. Dat is nog eens meedenken en zorgen voor instroom van nieuw personeel!
SPECIAL PAINT
Na een bak koffie stappen we in de gele Scania. Echt een plaatje om te zien, en er is inderdaad niets aan het toeval overgelaten. De opbouw is uitgevoerd door Vlastuin Truckopbouw en het geheel ziet er uit om door een ringetje te halen. Zo is de achterkant van de cabine dichtgemaakt en afgewerkt met een mooie special paint van twee machines. Daar achter staat een showbord met een lichtbak. Maar zo’n oprijwagen is natuurlijk vooral om er mee te werken. Ook daarvoor is alles aanwezig. Zo zijn er hydraulische, dubbel vouwende oprijkleppen met afstandsbediening, grote schuiflades voor ladingzekering materialen en een lier voor als machines niet zelf kunnen rijden. Bernhard realiseert zich dat niet iedereen zo’n dikke auto rijdt op zijn 18e. Er spreekt veel vertrouwen uit van Krommenhoek in de jonge chauffeur. En terecht, zo blijkt al snel, want Bernhard rijdt uiterst behoedzaam en zorgvuldig met de dikke vierasser.
SINDS 1955
We zijn leeg vertrokken vanuit Apeldoorn om twee nieuwe Komatsu machines op te halen in Brabant. Bernhard: ,,Normaal rijden we zo min mogelijk leeg, maar dit ritje is even zo ingepland voor deze reportage’’. We rijden de A50 af naar het zuiden, door Eindhoven en daar de A2 op naar Budel. Daar staan de twee kleine wielladers klaar voor transport. Krommenhoek handelt in nieuwe en gebruikte machines, maar het is over het algemeen allemaal jong materiaal. Daarbij lopen de machines uiteen van minigravers tot enorme graafmachines, shovels, bulldozers, hoogwerkers en onder meer verreikers. Veel van die machines worden met eigen vervoer getransporteerd, maar regelmatig worden er ook transportbedrijven ingehuurd. De machines worden verkocht over de hele wereld, maar ook binnen Nederland. Het bedrijf werd in 1955 opgericht en is in al die jaren uitgegroeid tot een bekende naam in de wereld van de machines.




MATCHENDE KLEUREN
De machines staan al klaar in Budel en Bernhard maakt eerst de truck gereed om te laden. Dat is vrij eenvoudig, want na het starten van de PTO stijgt de truck voor in de luchtvering, terwijl de achterkant zakt. Met de afstandsbediening worden de oprijkleppen uitgevouwen terwijl de stempelpoten automatisch naar beneden gaan. Vervolgens maakt hij zijn plan voor het laden. ,,Het moet precies passen als we ze met de bak over elkaar heen zetten denk ik’’. Hij voegt de daad bij het woord en rijdt de eerste machine achteruit de laadbak op. De volgende machine wordt met de voorbanden in de bak van de andere machine gereden en zo past het inderdaad precies. Zelfs het plaatje klopt, want de geel met donkergrijze machines matchen prachtig bij de Scania.
TRUCK SIMULATOR
Nadat alles zorgvuldig is vastgesjord met kettingen en spanbanden rijden we terug. Intussen vertelt Bernhard over zijn werk: ,,Het is ontzettend snel gegaan en ik had een jaar geleden niet durven dromen dat ik nu al zelf onderweg zou zijn met deze auto. Toen zat ik nog op de computer Euro Truck Simulator te spelen. Daar heb ik al 2500 uur mee gereden in totaal! Nu rij ik zelf en ga ik volgende week samen met Ruud Krommenhoek naar Duitsland. We hebben ook samen al een rit naar Italië gedaan met deze auto. Echt superleuk werk om te doen en hiermee komt een droom uit’’. Toch rijdt Bernhard de eerste tijd nog niet full time voor Krommenhoek. ,,Ik wil eerst mijn opleiding afmaken, maar als ik ook maar een beetje tijd over heb dan probeer ik zo veel mogelijk ritten te doen tussendoor!’’



