
REPORTAGE

REPORTAGE
‘Heerlijk om dit werk te kunnen doen’
Chauffeur Wouter de Koning werkt alweer negen jaar bij het bedrijf van zijn broer Willem. Hun specialisme is alles wat niet gangbaar is, ook wat bestemmingen betreft. Dat maakt dat Wouter zich in deze job als een vis in het water voelt.
Met enige regelmaat werk doen dat niet regelmatig is. Werk dat anderen liever aan een specialist overlaten. Dat is waar Wouter graag voor ingezet wordt. Onlangs maakte Wouter weer zo’n rit. Hij moest een groot anker laden in de regio Rotterdam. Daarna ging het met gezwinde spoed naar Ancona. In de haven moest hij enige tijd wachten alvorens hij aan boord kon van de veerboot van Minoan Lines. “Die boot hebben we redelijk vaak. Soms is het de andere van Superfast”, zegt Wouter. Het grote anker geladen heeft een niet kinderachtig gewicht van zeventien ton en vooral een lastige vorm om te laden en vast te zetten. “Zulke ankers worden gebruikt in offshore werk, typisch een markt die door een bedrijf als het onze met een zekere regelmaat wordt bediend. Het laden moest ik zelf doen en ik moest het zelf goed vastzetten. Wanneer je je spullen op orde hebt, dan is de kans groot dat je probleemloos door Duitsland rijdt en niemand je aanhoudt. Voor Italië geldt dat ook. Dit anker is 3,60 meter hoog, vandaar dat de dieplader nodig was”, verduidelijkt Wouter.

“Thuis heeft Wouter nog een Scania 143 voor de hobby”
Bij het laden was ook Mario van Jansen Transport uit Drempt met een dieplader aanwezig. Hij heeft een zelfde anker geladen en rijdt samen met Wouter op naar Griekenland. Jansen transport is in dit geval onze opdrachtgever en gespecialiseerd in speciaal transport van- en naar Griekenland. Wouter verteld dat ze veel en prettig samenwerken met mooie ritten tot gevolg.
In Ancona gaat hij pas laat aan boord. De dieplader zijn zowel de nek als de pendelassen hydraulisch verstelbaar, dus je kunt de laadvloer flink omhoog zetten om contact met de klep te vermijden waarover je aan boord rijdt.” Na een reis van 24 uur, waar Wouter niet al te enthousiast raakt over de kwaliteit van het eten aan boord, rijdt hij in Patras, waar het net als overal in Griekenland flink warm is, de boot weer af. Al sinds jaar en dag rijden Nederlanders dan naar Harry’s Truckstop in Aspropyrgos, een voorstadje van Athene. Ook deze keer is het weer een drukte van belang met buitenlanders. Hij treft er nog twee Nederlandse collega’s en nog een Engelsman. Met de tacho op rust, gaat het dan op de vrije zondag even met een taxi de stad in.
Corona
Maar Griekenland was in de eerste helft van het jaar bijna overal uitgestorven. Wouter zegt dat hij dat natuurlijk heel goed heeft gemerkt. “Maar sinds 1 juli zijn er weer toeristen toegestaan en geloof het of niet, het was meteen weer druk.” Wouter lost zijn anker bij de klant en rijdt dan weer terug naar Patras. Daar is hij geboekt voor Ancona en niet voor een zuidelijker havenstad, omdat hij in Verona moet terugladen en dat is toch een heel stuk noordelijker in Italië. In Ancona is het koeler en dat maakt het werk voor Wouter, die geen standairco in zijn Scania heeft, aangenamer.
Mooi model
Wouter de Koning wil voorlopig nog wel even doorrijden met zijn huidige Scania, een R560 V8 uit 2013. “Deze heeft nu 870.000 gelopen dus hij kan nog wel even mee.” Thuis heeft Wouter nog een Scania 143 voor de hobby. Daar zoekt hij nog wel eens onderdelen voor, ook als hij de kans krijgt en de rittijden het toelaten, in Griekenland, waar natuurlijk nog best veel ouder spul rond rijdt, ook van Scania.
Veelzijdig werk
W.P. de Koning BV is sinds 2010 als transportbedrijf actief. Inmiddels zijn er zes vrachtwagens die overal in Europa onderweg zijn. Het wagenpark bestaat uit low-deck-trucks en megatrailers die vooral worden ingezet voor internationaal speciaal transport. Door de focus op het oplossen van logistieke problemen en projecten wordt er door W.P. de Koning steeds bredere service verleend. Of het nu lashing van containers, de opbouw van een nood hospitaal of een verscheping is, als de klant er blij van wordt verzorgd Willem het. Voor de chauffeurs betekent dit veel afwisseling en steeds nieuwe en interessante uitdagingen.