
REPORTAGE

REPORTAGE
De nieuwe geweldenaar van BRL
De nieuwe geweldenaar van BRL
De nieuwe Volvo FM500 van BRL, met vestigingen in Leiden en Rijswijk, is voorzien van een wel hele dikke bergingskraan. De opbouw is namelijk een Erkin World Power rotator kraan met een hijsvermogen van 122 ton/meter. Een beul van een ding, waarmee BRL berging een belangrijke stap maakt.
Nico Zwetsloot had ooit een succesvolle eigen slagerij maar daarin vond hij niet wat hij zocht: ,,Die slagerij was ik zat, zes dagen in de week open en geen tijd voor de kinderen. Ik wilde niet net als mijn vader te jong het hoekje om gaan maar ook nog wat leuks doen met mijn leven. We hebben toen de zaak verkocht om dit op te starten. Een tijd daarvoor, ik had de slagerij nog, ging mijn broertje zijn groot rijbewijs halen. Dat leek mij ook wel een goed idee, al was het maar om er even tussenuit te zijn en met wat anders bezig dan vlees. Achteraf kwam dat goed uit, want dat rijbewijs lag gewoon al op de plank toen ik begon! Ik kon toen aan de slag als chauffeur op een oprijwagen en dat vond ik eigenlijk hartstikke leuk. Het probleem was wel dat ik met die zwarte, vette handen niet meer in de slagerij kon werken, dat is duidelijk. Ik ben toen mijn bergingspapieren gaan halen. Zware berging had ik al gehaald in het leger en dat kon worden omgezet. Later wilde Rijkswaterstaat die leger diploma’s niet meer erkennen waardoor ik opnieuw op cursus moest, en ook dat haalde ik netjes’’.

“Ik was meteen onder de indruk van de Power Rotator opbouw ”
Spannend werk
Het door Nico opgezette BRL Berging groeide gestaag door tot de 19 trucks die het bedrijf nu op de weg heeft. Met 24 mensen op de loonlijst is BRL in korte tijd een flinke speler in het bergingswereldje geworden. ,,We werken veel samen met collega’s en we hebben onze vaste klanten en dat gaat erg goed zo. Het is erg leuk en altijd toch ook spannend werk. Je weet eigenlijk nooit wat je aantreft, maar je moet je wel redden met de situatie die zich voor doet. Dat is uitdagend en leuk, en soms ook best indrukwekkend’’. BRL doet zowel pechgevallen als het echte bergingswerk waarbij auto’s en vrachtwagens geborgen moeten worden. Het bedrijf werkt voor de verzekeraars, maar ook voor Rijkswaterstaat en de ANWB.
World Power
De nieuwste bergingstruck is een Volvo FM500 8x4 met een enorme kraan achterop. Het is een Erkin World Power Rotator 122000 kraan, een machine die goed is voor 122 Ton/meter. Met deze geweldenaar kan BRL ook zware bergingen zelf uitvoeren, zonder extra hulp in te roepen van een extra telescoopkraan. Doordat de kraan kan zwenken is de inzet van het bergingsvoertuig veel groter en kun je er beter bij. ,,Hiermee kunnen we ook ingewikkelde, zware bergingsklussen zelfstandig uitvoeren. Het werk super en efficiënt want doordat we sneller kunnen werken valt de rekening voor de klant ook lager uit’’ aldus Zwetsloot. De kraan kan rondom werken, en door de uitgekiende positie van de steunpoten was afstempeling aan de voorkant niet nodig. De kraan is goed voor veertig ton hefvermogen naast het eigen voertuig en kan op elf meter afstand nog negen ton tillen. Met twee extensies kan het bereik vergroot worden tot 17 meter waarbij het hefvermogen nog steeds 3800 kilo bedraagt. ,,Verder heb ik er een Jib bij waarmee we bijvoorbeeld in tunnels uit de voeten kunnen. Alles bij elkaar hebben we een echte alleskunner in huis met deze nieuwe Erkin’’ aldus Nico.
Erkin maakt alles zelf
Nico maakte voor het eerst kennis met het Turkse Erkin op een beurs in Duitsland. ,,Ik was meteen onder de indruk van de Power Rotator opbouw en nadat Volvo Truck Center een FM500 chassis had voorbereid ging dat naar Turkije voor de opbouw. ,,Volvo speelde een belangrijke rol in het maken van maatwerk waardoor ze in Turkije meteen aan de slag konden. Ik heb daar verder geen omkijken naar gehad, alles liep gesmeerd’’ Zelf ging hij vier keer op bezoek bij het Turkse Erkin, in de buurt van Izmir. Hij raakte behoorlijk onder de indruk van het bedrijf. ,,Het is ongelofelijk wat ze daar bouwen, en ze maken alles zelf. Zelfs de cilinders en afsluiters, alles doen ze zelf. Ze zijn dertig jaar geleden begonnen met hydraulische leidingen en nu bouwen ze kranen vanaf 100 ton/meter. Echt bizar wat je daar getest ziet worden!’’ In Nederland wordt de service van Erkin uitgevoerd door CCH. Onderdelen worden verstuurd vanuit Turkije en gegarandeerd binnen 48 uur afgeleverd in Europa. ,,Een Finse collega had onlangs een schade aan zijn Erkin kraan en die was enorm onder de indruk. Binnen twee dagen stond er een monteur naast met de juiste onderdelen. Echt klasse.’’