
REPORTAGE

REPORTAGE
Jos Verberk duurzaam onderweg met Volvo LNG truck
Jos Verberk duurzaam onderweg met Volvo LNG truck

Jos Verberk uit Oploo doet aan agrarisch transport met tank- en moving floor trailers. Van de negen Volvo trucks die het bedrijf dagelijks inzet rijden er inmiddels drie heel duurzaam op het vloeibare gas, LNG. Wij reden een dag mee met chauffeur Jan Koppes met één van die LNG trucks voor een rit die ons naar België en Duitsland zou brengen.
Jos Verberk Agrarisch Transport vervoert vaste- en drijfmest en allerlei organische vloeistoffen zoals lectine olie mengsel, agrarische reststromen zoals mais en andere organische producten. Een mooi voorbeeld zijn de zogenaamde uitgepakte levensmiddelen. Dat is een vloeistof die bestaat uit overschotten uit de supermarkten. Allerlei levensmiddelen zoals groenten en fruit worden geperst en vermalen totdat er een vloeistof overblijft die uitstekend verwerkt kan worden in vergistingsinstallaties. Daarmee wordt gas opgewekt waarmee stroom en warmte kan worden geproduceerd. Het transport van die stoffen wordt gedaan met tankopleggers en moving floor trailers naar klanten door heel Nederland en in België.

“Het rijdt net zo fijn als een diesel”
Rijden op eigen lading
Jan Koppes (64) werkt al ruim 13 jaar voor Jos Verberk en dat bevalt hem uitstekend. “Het is mooi vast werk en we hebben hier perfect materiaal om mee te werken. Er is totaal niet bezuinigd op de uitrusting van de trucks en we hebben altijd keurig materiaal’’. Zijn dagelijkse ritten gaan door heel Nederland en België met regelmatig ook uitstapjes over de Duitse grens. Gemiddeld blijft Jan een nachtje in de week van huis maar meestal komt hij ‘s avonds gewoon thuis. ,,Het is maar net hoe het loopt met de planning. Ik heb altijd alles bij me en ik kan dus altijd over blijven staan als dat beter uit komt’’. Vandaag zijn we geladen met lectine olie mengsel wat we vlak over de Belgische grens moeten lossen bij een vergistingsinstallatie. ,,Wij rijden heel veel naar die vergisters in Nederland en België. Daar worden allerlei agrarische reststromen vergist tot er een gas ontstaat wat gebruikt wordt voor allerlei doeleinden. Je kunt er bijvoorbeeld stroom mee opwekken, maar je kunt het ook toepassen voor de verwarming van huizen of bedrijven. Daarmee is het een hele duurzame vorm van energie opwekken door restmateriaal te vergisten’’. De duurzame LNG Volvo past dan ook helemaal in het plaatje, want ook die brandstof is een stap naar een duurzamere wereld. Bovendien wordt er van steeds meer bio-gas ook bio-LNG gemaakt. Zo zou Jos Verberk uiteindelijk kunnen rijden op hetzelfde goedje als wat hij heeft geladen.
Rijdt net zo fijn als een diesel
Jan kreeg zijn nieuwe Volvo vorig jaar. Hij reed op dat moment met een FH500 en zijn werkgever vroeg hem of hij ook op een LNG truck wilde rijden. ,,Ik vond die FH500 een fijne auto maar ik zag de LNG truck ook wel zitten. Er reed er één in onze vloot en er kwamen toen twee bij, waaronder deze. En natuurlijk waren er wat vooroordelen over het tanken van LNG, maar uiteindelijk beslist mijn werkgever. Ik moet eerlijk zeggen dat het even wennen was in het begin. Vooral het tanken is anders, maar dat went snel. Verder moet je er voor zorgen dat je niet zonder brandstof komt te zitten want dan heb je een probleem. Het zorgvuldig plannen van tankstops is iets wat je moet leren met een LNG truck. Verder vind ik het super rijden. Het is stiller, schoner en met deze 460 pk trekker heb ik genoeg power voor ons zware werk. Het rijdt net zo fijn als een diesel’’.
Altijd schone kleren mee
We rijden door het mooie Limburg naar België waar we in Bree, vlak over de grens, moeten lossen. Nadat de combinatie gewogen is sluit Jan de slang aan waarna de silo wordt volgepompt. Vervolgens is het een kwartiertje opletten en er bij blijven of alles goed gaat voordat de tank leeg is. ,,Er kan altijd iets mis gaan. Het overkomt me eigenlijk nooit maar toevallig klapte er gisteren een slang. Dan wil je niet weten wat er gebeurt. Alles zat onder de smurrie en ik kon zelf ook meteen douchen. Ik heb altijd een setje schone kleren bij me want dat is dus wel eens nodig!’’ Gelukkig gaat alles deze keer goed en vertrekken we op tijd naar Duitsland. De bestemming is een dorpje in de buurt van Keulen waar we een lading uitgepakte levensmiddelen gaan laden.
Keurige cabine
Het laden verloopt lekker vlot en eerlijk gezegd vinden we dat niet heel erg. Er hangt namelijk een penetrante lucht bij het recyclingbedrijf. Het is niet voor niks dat Jan altijd zijn klompen op de bovenste trede laat staan. ,,Die lucht wil je niet in je cabine, want dat krijg je nooit weer uit je matten. En het moet gezegd worden, de cabine is inderdaad heel netjes. We rijden met de lading richting Nederland en in Eindhoven besluit Jan te tanken. ,,Ik weet precies waar ik LNG kan tanken en door dat nu te doen weet ik zeker dat ik morgen weer goed uit kom. De Shell LNG installatie bij truckstop Acht staat flink te blazen als Jan zijn beschermende masker op zet. Met een paar extra grote handschoenen begint hij aan de tankprocedure. Eerst de aardleiding aansluiten, dan alles schoonspuiten met hoge druk en vervolgens de boel aansluiten.
Extra koud
Op de Shell LNG pomp is voor Volvo speciaal een knop aangebracht waarmee het gas direct uit de pomp op een lagere druk en met een zo laag mogelijke temperatuur getankt kan worden. Volvo heeft het gas het liefst zo koud mogelijk want dan is de druk laag en past er meer in de tank. Dit verhoogt de actieradius en bovendien gaat het tanken sneller. Alles bij elkaar zijn we in amper tien minuten weer klaar en zit de tank vol. Goed voor op zijn minst 700 kilometer volgens Jan: ,,Je hoort wel chauffeurs over afstanden tot duizend kilometer op één tank maar die rijden vast niet met vijftig ton in de rondte. Ik blijf altijd aan de veilige kant met 700 kilometer en daarmee ben ik nog nooit stil gevallen’’. Na het tanken lossen we bij een grote vergister vlakbij Tilburg waarna we terugkeren naar Oploo. Voor Jan zit de dag er weer op, maar vanavond slaapt hij gewoon thuis. ,,Niks mis met zo’n Volvo bed hoor, maar thuis slapen is altijd beter’’.