
REPORTAGE

REPORTAGE
Opvallende trucks, nieuwe directie
Bij transportbedrijf Van Ziel was begin mei sprake van een jubileum: het bedrijf bestaat 35 jaar. Een goed moment voor directeur Klaas van Ziel, om de directie over te dragen aan zijn zoons Bart en Nico. Crisis of geen crisis, het werk bij Van Ziel gaat gewoon door.

“Dit bedrijf en dit werk zijn me op het lijf geschreven”
Van Ziel rijdt met twintig eigen combinaties, daarnaast beschikt het bedrijf over tien vaste charters. “Daarvan staan er een paar nu stil”, zegt Bart van Ziel. “We hebben een pool opgesteld, waardoor we iedereen toch wanneer dat kan een rit gunnen. In feite hebben we nu geen tien, maar acht charters nodig. Dus we rouleren ze, dan kan iedereen toch gewoon zijn boodschappen blijven doen.”
Peter Timmer
Een van de chauffeurs bij Van Ziel is Peter Timmer. Hij werkt nog maar twee en een half jaar bij Van Ziel, maar hij heeft het er erg naar zijn zin. Hij rijdt nu met een DAF XF en wat meteen opvalt is dat alles, maar dan ook werkelijk alles er spic en span uit ziet. Dus niet alleen de trekker, maar ook de glanzende Hobur oplegger. “Dit bedrijf en dit werk zijn me op het lijf geschreven. Ik rijd meestal met dezelfde trailer, dan ga je er als vanzelf ook beter voor zorgen. Hoe beter hij functioneert, des te fijner en vlotter kun je je werk doen”, zegt hij. Als hij de planning zou mogen vragen naar een ideale werkweek, dan zou dat een week vol afwisseling zijn. “Dat heb ik nu ook meestal wel. Een mix van ritten, waarbij je de hele week van huis bent.” Zijn specialiteit is het werken met een drie kamer trailer, ook daarmee is het maximum aan afwisseling te realiseren, zegt hij. Peter rijdt met een DAF XF, waarvan het interieur ook flink onder handen is genomen, wat bij Van Ziel toch een beetje de uitzondering is. “Dat interieur is gemaakt door Noah’s Cabininterior. Ik had een ontwerp gemaakt, en dat verder met hen uitgewerkt.” Peter zegt tevreden te zijn met zijn DAF, maar denkt dat een Volvo FH zeker zo ruim is. Daarbij zegt hij ook onder de indruk te zijn van I-Shift. Vooralsnog zal hij zijn DAF nog wel even houden.
Denen
Vader Klaas van Ziel zegt dat twaalf jaar geleden het bedrijf nog maar acht trucks telde. “Dus sinds de kredietcisis is het steeds beter gegaan, uiteindelijk.” Om zijn trucks een herkenbaar uiterlijk mee te geven, liet Van Ziel zich inspireren door de Denen. Met Truckspuiterij Bronk werkte hij een kleurenschema uit dat nu voor iedereen, zeker in het gevaarlijke stoffenwerk, onmiskenbaar is. Elke week worden de combinaties van top tot teen gewassen, de trailers blinken in het voorjaarszonlicht. Van Ziel begrijpt maar al te goed, dat betrokken, enthousiaste chauffeurs en charters de sleutel zijn tot succes bij de klanten, die in een ronduit veeleisende branche zitten. Alle trucks moeten ADR-gekeurd worden, wat inhoudt dat ze aan meer veiligheidseisen moeten voldoen. Daarbij speelt ook het gewicht nog een rol. Toch willen ze bij Van Ziel dat de chauffeur over het nodige comfort beschikt onderweg. “Alle trucks hebben een standairco, een extra kist aan de trailer om gevaarlijke stoffen borden e.d. in op te bergen, een magnetron en een koelkast. We geven chauffeurs tot op bepaalde hoogte inspraak in de auto die ze willen”, legt Bart van Ziel uit. “Maar als zo’n auto 20.000 euro duurder wordt, dan moeten we even passen.”
Drie merken
Bij Van Ziel wordt met drie truckmerken gereden, DAF, Volvo en Scania. Uit het gesprek valt af te leiden dat het aandeel Scania, nu nog vier trucks, niet zal groeien. “We letten goed op het verbruik en op de prijs-prestatieverhouding. Dan merken we dat deze truck het op het gebied van restwaarde of zuinigheid niet echt beter doet dan wordt gepretendeerd. We zien bij het andere Zweedse merk juist wel dat er sprake is van een gezonde restwaarde”, legt Nico van Ziel, de broer van Bart uit. Alle drie erkennen dat trucks in hoog tempo veel zuiniger worden en duidelijk is dat men vooruit kijkt naar een mogelijk nieuw model van DAF. Voor de korte termijn wil Van Ziel gaan rijden met een Volvo met turbocompound, waarbij ook dit merk de lat voor het verbruik duidelijk hoger legt. Wanneer we ons gereed maken voor het maken van enkele foto’s, doen Bart en Nico van Ziel nog even een ander klein klusje tussendoor. Ze lopen weg van tafel en Klaas van Ziel kijkt me met pretoogjes aan. “Ze hebben de passie wel hè?”
Film produced by Jeroen Saarloos