
REPORTAGE

REPORTAGE
Functioneel kicken!
Functioneel kicken!
Fuhler is een veelzijdig bedrijf met als specialismes agrarisch loonwerk, materieel verhuur, recycling, saneringen en de aanneming van werken. In de verhuur afdeling heeft het bedrijf een aantal enorme schredders en zeefinstallaties die worden ingezet om sloophout terug te brengen tot een brandbare fractie. De grootste machine van Fuhler is de indrukwekkende CBI Magnum Force, een gigant met een eigen gewicht van bijna zestig ton. Voor het vervoer van deze machine zet Fuhler een nieuwe Scania R650XT vijf-asser in met een vier assige Broshuis dieplader. Wij maakten een rit mee met de trotse chauffeur van dit span, Hein van Batenburg.
Hein kennen we nog van een vorig verhaal in BIGtruck. Hij was toen de chauffeur van een fraaie Scania Longline promotietruck voor de stichting Happy Smile. Sinds twee jaar werkt hij echter als chauffeur voor Fuhler, en dat bevalt hem uitstekend. ,,Ik reed daar niet zo veel en dat begon toch wel te knagen. Bij dit bedrijf kon ik meteen aan de bak met een fraaie vijf- assige DAF trekker met deze Broshuis dieplader. Die DAF had zijn beste tijd echter wel gehad en het werd tijd voor wat anders. Aangezien het hele wagenpark van Fuhler uit Scania’s bestaat lag de keuze voor dit merk voor de hand’’ aldus Hein.

“Dit is echt een monster waarvan er volgens mij maar één is in Nederland”
Genieten van de V8
Dat de nieuwe Scania een R650 werd had te maken met een BIGtruck filmpje wat we maakten tijdens de introductie van die motor. ,,Ik zag je met zo’n tevreden grijns achter het stuur zitten dat ik dacht, die motor moet het worden. Je reed in dat filmpje ook met zwaar transport trekkers en ik was meteen verkocht. Gelukkig vond Fuhler het ook een goed idee om te investeren in een Scania V8, en het resultaat staat hier!’’ Hein is bijzonder ingenomen met zijn R650 en hij geniet iedere dag. ,,Begrijp me niet verkeerd, die DAF heeft het echt ontzettend goed gedaan in dit zware werk, maar dit is gewoon genieten. Die grijns die jij had in dat filmpje, die heb ik de hele dag op mijn gezicht! De auto heeft totaal geen moeite met de zwaarste lasten en het klinkt zo verschrikkelijk lekker, zelfs met de standaard uitlaatpijp er onder!’’
Cardanische schotel
De nieuwe Scania is af-fabriek als vijf-asser geleverd. De trekker is volledig luchtgeveerd en is voorzien van een sturende en liftbare naloopas. Het dubbel aangedreven tandemstel is voorzien van naafreductie in verband met de zware inzet. Als versnellingsbak is de standaard Scania GRSO925R Opticruise gemonteerd, zonder koppelomvormer. De trekker is goed voor technisch twee keer 9 ton op de voorassen, twee keer tien op de aangedreven assen en nog een keer negen voor de laatste as. Fuhler koos voor de XT uitvoering in verband met het toch ruige werk. Met de stalen voorbumper, koplampbeschermers en de ruige uitstraling is de R650 een stoere truck om te zien. Een echte werkauto, vindt ook Hein: ,,Functioneel, maar het is wel genieten met deze auto. Ze zijn bij Fuhler niet van de lampjes en de toeters en bellen. In het interieur ontbreekt het me aan niks trouwens, dat is allemaal prima geregeld. Verder is er een handige kast achter de cabine met daarin onder meer een 750 liter brandstoftank’’. De truck is voorzien van een cardanische Jost JSK38G1 3,5’’ koppelschotel met een D-waarde van 260kN. ,,Die cardanische schotel wilde ik graag, want daarmee haal je alle spanning uit de combinatie. Bovendien heb je veel meer tractie doordat de schotel niet alleen in lengte, maar ook in dwarsrichting kan bewegen’’.
1400 Pk V12 Caterpillar
We hebben afgesproken in Drachten waar de enorme CBI Magnum Force geladen moet worden. De enorme hout etende machine rijdt zelfstandig het afgekoppelde diepbed op. Van de zijkant er op klauteren kan ook, maar dat is volgens Hein niet bevorderlijk voor de trailer. ,,Dit ding is zo lomp zwaar en sterk dat ik het liever op deze manier doe. Bovendien is het afnemen van de nek vrij eenvoudig bij deze Broshuis oplegger’’. De zware machine wordt aangedreven door een 12 cylinder Caterpillar dieselmotor met 1400 pk. De machine wordt gevoed door een kraan die het hout er in schept, en als alles lekker draait peuzelt de Amerikaanse machine tot 100 ton hout per uur op. ,,Dit is echt een monster waarvan er volgens mij maar één is in Nederland’’ aldus Hein. Hij is druk in de weer met spankettingen nadat de nek weer aan het diepbed gekoppeld is. Het is een routineklusje voor Hein, want binnen de korstte keren staat alles weer klaar voor transport.
Nederland en België
De rit gaat vandaag van Drachten naar Harlingen. Fuhler heeft door heel Nederland en België klanten waar de machines regelmatig een paar dagen draaien om een hele berg sloophout te verwerken tot spaanders. Als het sloophout betreft dan worden die spaanders verbrand in biomassacentrales maar als het mooi schoon hout is dan kunnen de spaanders ook verwerkt worden in spaanplaat. Hein: ,,Bij zo’n machine hoort ook altijd een kraan waarmee de machine gevoed wordt, en soms een shovel voor het aanschuiven van het hout en de spaanders. Voor mij betekent het verhuizen van zo’n set dan ook altijd meerdere ritten met de dieplader’’. De rit naar Harlingen verloopt probleemloos en zo snel als het laden ging, zo vlot staat de enorme machine ook weer naast de dieplader. Hein schuift het diepbed in, vouwt de verbredingsbalken naar binnen en maakt zich op voor een tweede rit naar Drachten. Met een opgestoken duim en een grijns van oor tot oor rijdt hij weg, begeleid door de fraaie V8 roffel van de R650.