
SHOWTRUCK

SHOWTRUCK
De Scania 520 V8 van Stefan Jansen
Eigenrijder Stefan Jansen uit Doornenburg rijdt sinds 2,5 jaar op een Scania V8 met een laag dak in combinatie met een nieuwe D-TEC trailer. Afwisselend werk, mooie vrachten en voldoende opdrachtgevers. Wat wil je nog meer? Stefan heeft daar wel een antwoord op. In alle vroegte begint de werkdag voor Stefan. Vandaag rijden we in zijn eigen regio, Nijmegen en omgeving, waar hij op school zat en waar hij later tot chauffeur werd opgeleid. Stefan is er zo een die als het ware met het stuurwiel in zijn handen geboren werd. Zelf wil hij dat toch een beetje nuanceren: “Het stond vast dat ik richting de agrarische sector zou gaan, maar hoe, dat was aanvankelijk nog niet duidelijk. Maar al snel ging ik voor Schuiling rijden, een handels- en transportbedrijf uit Herveld. Dit bedrijf vervoert drijfmest en veevoer.” Na enige tijd werd het Stefan duidelijk dat hij liever op eigen benen in het wegvervoer zou willen staan en dat hij daarmee meteen van zijn hobby zijn beroep zou kunnen maken. Maar daartoe moest hij wel afscheid nemen van een hele stoere, mooi opgebouwde hobbytruck, zijn Scania 143M500.

“Dat ontwerpen heb ik helemaal zelf gedaan”
Scania 143M500
“Zulke Scania’s worden steeds zeldzamer. Zeker wanneer je er eentje hebt zonder EDC (Electronic Diesel Control-red.) wat die van mij overigens wel had. Het liefste zou ik er weer eentje bij willen hebben, ze zijn zo mooi.” Logisch dus dat Stefan voor zijn eigen dagelijkse ‘werktruck’ een Scania liet opbouwen zoveel mogelijk in de geest van die 143-er. “Dat ontwerpen heb ik helemaal zelf gedaan, en vervolgens hebben enkele specialisten me erbij geholpen. Zoals Team Truckstyling Achterhoek, denk dan aan het leer en het knoopwerk in het interieur, Theo Klaassen en nog enkele bekenden. Het spuitwerk in de cabine heb ik zelf gedaan, Bronk tekent voor het exterieur, met hen heb ik alles afgestemd.”
Opvallend zijn enkele details zoals het grote witte stuur dat uit de 143 afkomstig is. Verder de Viking helm op het dashboard, waar Stefan verlichting in ingebouwd heeft. Een model van zijn 143M500, in de kleuren en opschriften zoals die was. Een Delfts blauw molentje, ook weer blauw met wit. En natuurlijk een lichtbakje van de TIA Cowboy Club. “Op die manier probeer ik me te onderscheiden met deze truck. Met originele details. Ik heb voor een laag dak gekozen, omdat dat lekker stoer staat, zeker in combinatie met de trailer”, zegt Stefan. Hij besloot om ook een nieuwe trailer te kopen. “Voor die tijd reed ik met een huurtrailer van mijn opdrachtgever. Allemaal mooi als dat kan, maar ik heb er een beter gevoel bij wanneer ik onafhankelijker ben. Dat is me uiteindelijk gelukt.”

Volgens Stefan ben je pas een echte eigenrijder als je meerdere opdrachtgevers hebt. “Ik ben niet bij mijn werkgever weggegaan om voor die ene opdrachtgever weer te gaan werken. Ik werk voor meerdere klanten, dat is een gezonde, ik zou zeggen noodzakelijke basis wanneer je een eigen bedrijf begint. Want dat is wat je doet als eigenrijder.” Stefan zegt dat daar ook een echte, degelijke trailer bij hoort. “Deze D-TEC is een heel belangrijk stuk gereedschap in mijn werk. Deze trailer is niet goedkoop, maar des te robuuster. De bedoeling is dat hij zeker twintig jaar mee gaat. Van die leeftijd rijden er ook trailers van dit type rond bij andere bedrijven die ik ken. Ik ga liever voor de meest degelijke trailer, dan voor de lichtste.” De trailer van Stefan staat op Valx-assen en heeft trommelremmen.

Tempo
Stefan rijdt vandaag vanuit de omgeving van Nijmegen vanaf diverse adressen in omliggende gemeenten naar de waterzuiveringsinstallatie van die stad. Daar lost hij per rit zo’n 34 ton slib, dat allemaal een put in gaat. “De slib is een halfproduct dat weer gedroogd wordt en dat naar bijvoorbeeld Frankrijk gaat. Dat gebeurt in grote, open containers. Het dient als secundaire brandstof voor cementovens en elektriciteitscentrales”, legt hij uit. Stefan heeft niet langer dan een kwartier nodig om de slib te laden en te lossen. “Ik ben niet iemand van haastwerk, maar ik houd er graag een zeker tempo in, waar ik me lekker bij voel.” Op die manier rijdt hij op één werkdag meer dan 300 ton slib naar de klant. “Weinig kilometers, en toch een productief dagje”, stelt hij tevreden vast. Stefan vertelt dat hij normaal gesproken grotere afstanden rijdt, met minder stops, maar dat hij vrijwel elke nacht thuis doorbrengt.
Poetsen
Wanneer de dag vordert, blijkt dat ook Stefan bij de groep chauffeurs hoort, die eigenlijk geen behoefte heeft aan vakantie. “Ik neem wel een paar weken vrij, maar dat doe ik om mijn Scania op en top te krijgen voor de shows die ’s zomers georganiseerd worden.” Stefan legt uit dat er nog het een en ander aan de trailer staat te gebeuren, en hoewel de Scania er werkelijk tiptop uit ziet, zonder krasje of wat dan ook, wordt duidelijk dat Stefan daar toch echt heel anders over denkt. “Ik vind het heerlijk om op de vrije zaterdag lekker deze combinatie te wassen en om de truck extra te poetsen. Ik ben er helemaal het type niet naar dat behoefte heeft aan verre reizen, ook niet werk gerelateerd. Van de zomer zijn er diverse truck evenementen, meest in de weekenden. Daar stel ik me op in en daar verheug ik me op.” Gevraagd naar zijn grote wens hoeft Stefan niet lang na te denken. “Weer een 143M500 kopen. Maar dan echt als showtruck voor erbij. Met mijn huidige 520 V8 kan ik nog heel wat jaartjes door. Dan zou het een leuk wagenparkje zijn.”