
SHOWTRUCK

SHOWTRUCK
Zelf opgehaald in Zwolle
Zelf opgehaald in Zwolle

Je mag de 38 jarige Norman Lichy uit het Duitse Essen best een a-typische Duitser noemen. Niet alleen zijn naam en uiterlijk zijn allesbehalve Duits, ook zijn Scania heeft een uitstraling die alles behalve Duits te noemen is. Norman heeft altijd passie gehad voor trucks. Zijn huidige truck, een Scania S650 V8, reflecteert dat overduidelijk. Deze is geheel naar eigen visie opgebouwd waarmee zijn eigen droomauto realiteit werd.
,,Voordat ik eigen baas was, heb ik als chauffeur gewerkt voor een expediteur’’, vertelt Norman. ,,Het gevoel bleef toch knagen dat ik meer wilde. Tijdens de periode dat ik hier werkte, heb ik alles op alles gezet om onafhankelijk te worden en heb ik alle benodigde papieren behaald om voor mezelf te kunnen beginnen’’. In 2011 kocht Norman in Nederland zijn eerste eigen truck; een gebruikte Iveco Stralis. Het werk bestond er uit dat hij met een kippertrailer ballast voor de Duitse spoorwegen ging rijden. Na een jaar was er wat geld opgespaard en werd de Iveco vervangen door een gebruikte Scania R580. Helaas was die niet zonder problemen, 14 dagen later bleek er fikse schade te zijn aan de versnellingsbak, waarvan de reparatie duurder was dan de Iveco bij aanschaf. Dat betekende dat er een lening afgesloten moest worden. Nog anderhalf jaar heeft Norman met de Scania doorgereden, voordat hij deze verkocht. Als opvolger koos hij ervoor om een nieuwe R560 met highline cabine te bestellen, waarmee hij 6 jaar met veel plezier heeft gewerkt. Intussen liepen de zaken voorspoedig want zijn firma groeide uit tot 7 trucks!

“Mijn doel was om een auto met karakter neer te zetten”
Zelf afgehaald uit Zwolle
Norman vertelt; “In februari 2018 was het moment daar dat ik een nieuwe Scania kon bestellen. Mijn keuze viel op een next generation S650 Highline V8 in het donker rood. Ik heb de truck zelf opgehaald bij de Scania fabriek in Zwolle. De keuze voor een Scania was duidelijk. De trucks van dat merk bevallen mij erg goed en bovendien is dit het enige merk met een V8 motor. Het meest unieke bij aflevering van de nieuwe truck was het chassis, deze was besteld in de kleur beige, waarmee de basis voor de nieuwe look gezet was. Gekozen is voor een samenstelling van 3 kleuren, namelijk rood, beige, en zwart. Samen met N+S Truckservice uit Billerbeck is er begonnen met de opbouw. Geheel naar mijn eigen inzicht zoals ik het al een tijdje in gedachten had. Mijn doel was om een auto met karakter neer te zetten’’, vertelt hij verder. Begonnen is met de montage van een originele 3-serie zonneklep, en een Trux Bullbar. Er is gekozen voor volledig vlakke sideskirts, en een dito afdekplaat waarmee het gehele chassis een gladde en vlakke afwerking kreeg’’.

Lichtbak met LED balk
De Scania is behoorlijk aangepakt met onder meer een andere achterbumper, lampenlatten onder de sideskirts, een onderspoiler aan de voorzijde, booskijkers in de koplampen, zwaailichten met heldere lens, luchthoorns, een dicht slangenrek achter de cabine en uiteraard de nodige extra verlichting. Opvallend is dat alle stads en markeringsverlichting ouderwetse gloeilampjes zijn, waardoor je een warme uitstraling krijgt. Alleen het grootlicht en alles wat dan mee brand is compleet led. Iets wat in eerste instantie niet opvalt is dat in de lichtbak boven de zonneklep een extra led lichtbalk is weggewerkt.

V8 sound!
Ook aan het uitlaatgeluid is gedacht. Er is in totaal elf (!)meter aan uitlaatbuizen gemonteerd met enkele bochten erin wat resulteert in een mooi diepe roffel van de V8. Daarna is de truck geheel in de drie kleuren gespoten. De reden voor het beige in plaats van wit, is om het contrast niet te groot te maken, en daarmee een wat stijlvollere uitstraling te creëren. Bovendien is het een kleine hommage naar zijn R560, die was zwart met dezelfde kleur beige. Daarbij zijn ook de speedline wielen naar wens in dezelfde kleurstelling meegespoten. Een afdekplaat voor de koppelschotel met pinstripe afbeelding voor op shows maakt het geheel af. Het uiteindelijke resultaat is een moderne truck met idem technologie, met een oldschool randje.
Kers op de taart
Het interieur werd in Dronten onder handen genomen en daarbij is rekening gehouden met dezelfde kleurstelling als aan de buitenkant voor een optimale match. De hoofdtoon wordt gevoerd door beige, afgewisseld met zwart leder, en rode deense pluche. Ook extra rode binnenverlichting, en een verbeterd audiosysteem zijn toegevoegd. Als kers op de taart is de motor ook nog ietwat opgekieteld. Op de rollenbank is de software aangepast en is de output van 650pk gestegen naar een indrukwekkende 813pk. Daarmee komt de tot 'Suckitgreta' gedoopte truck goed van zijn plek. De naam is bedacht als knipoog naar de jonge Zweedse klimaatactiviste, mede wegens de roffel uit de uitlaat, en de zwaardere V8 motor.
Bier als lading
En hoewel we het verhaal begonnen met een aantal redenen waarom Norman Lichy geen typische Duitser is, zijn lading maakt veel goed. Norman rijdt namelijk dagelijks met een tanktrailer met bier voor Torwesten. Hoe Duits wil je het hebben? Zijn overige trucks vervoeren vooral gekoelde en bevroren producten met koeltrailers. Norman bewijst met zijn fraaie S650 dat je met een showtruck ook gewoon je werk kunt doen in Europa. Mooi dat er nog mannen als Norman zijn die het vak mooi maken!