
TRUCKNIEUWS

TRUCKNIEUWS
Nieuws uit Göteborg!
Nieuws uit Göteborg!

Volvo heeft de nieuwe FM en FMX modellen gepresenteerd. Deze beide trucks kregen een compleet nieuwe cabine. Daarnaast werden ook de FH en de FH16 modellen gefacelift waardoor die er ook weer fris bijstaan. Alles bij elkaar was dat reden genoeg voor BIGtruck om af te reizen naar Zweden voor een eerste rij- impressie met de nieuwe Volvo’s. Helaas bleek het Corona virus roet in het eten te strooien waardoor er helemaal niemand naar Zweden ging.
Volvo pakt het allemaal weer op zijn eigen wijze aan met het nodige spektakel. Het Zweedse merk lanceert namelijk niet alleen vier nieuwe modellen, het lost ook in één klap het Europese parkeerprobleem op door de trucks op te stapelen. Geintje natuurlijk, want de indrukwekkende toren van vier gestapelde trucks met daar bovenop de grote baas, Roger Alm is natuurlijk bedoeld als een publiciteitsstunt. De gestapelde trucks zijn een wat omslachtige manier om te laten zien dat Volvo nu een tandemstel heeft met een technische toelating van 38 ton. De onderste truck van de vier, een FMX 8x4 is dan ook uitgerust met dat tandemstel. Overigens gebied de waarheid ons te melden dat de bovenste truck geen aandrijflijn heeft. Kennelijk moest er toch wat gewicht bespaard worden.

“Het midden- en bouwsegment is in één klap up to date!”
Nieuwe FM en FMX
Het grootste nieuws is de nieuwe cabine van de Volvo FM en de FMX bouwvoertuigen. Die moesten het tot nu toe doen met de in 1988 geïntroduceerde cabine. Eigenlijk was dat een lage uitvoering van de toenmalige FH. Hoewel dat model in 2012 vervangen werd door de huidige FH bleef Volvo de oude cabine tot nu toe trouw. Wel kwam er in 2008 een grote facelift maar de basis cabine bleef gelijk tot nu toe. En eerlijk is eerlijk, die FM was gedateerd en aan de krappe kant. Toch stond dat de populariteit van het model niet in de weg want je ziet ze veel rijden. De FM is dan ook een belangrijk model voor Volvo. De importeur verwacht dat de nieuwe generatie de verkopen in dit segment zal kunnen verdubbelen. Ook de FMX modellen krijgen voortaan de nieuwe FM cabine mee. Technisch heeft Volvo met die serie voor het zware werk in de bouw een prachtige productlijn neergezet maar met name de dagcabine was aan de krappe kant. Dat behoort nu echter tot het verleden met de nieuwe FM en FMX cabine. In de basis is dat, net als in 1988 een verlaagde versie van het topmodel, de FH. Ook nu biedt Volvo een dagcabine, een slaapcabine en een Globetrotter versie van de FM én van de FMX. Daarmee is het midden- en bouwsegment in één klap up to date!
Twee treden
Eén van de kenmerkende eigenschappen van de FM serie was altijd de ideale instap via slechts twee treden. Volvo is er in geslaagd om dat ook bij de nieuwe generatie te realiseren en dat is zeker in de zware distributie een groot voordeel. Een logisch gevolg van die keuze is dat de motortunnel iets hoger is maar dat is in het segment waar de FM en de FMX in vallen geen probleem. Opvallend is de toegenomen ruimtebeleving in de cabine. Alles bij elkaar is er maar liefst een kuub extra ruimte ten opzichte van de vorige generatie en dat merk je echt wel. Een ander enorm voordeel is het toegenomen directe zicht. De laag doorgetrokken zijruiten en de uitgekiende spiegelbezetting zorgt voor een optimaal zicht op de omgeving. Opvallend is dat Volvo nog niet kiest voor camera’s zoals Mercedes dat wel doet. Net als MAN blijft ook Volvo nog even vasthouden aan de conventionele buitenspiegels tot nader orde. Verder biedt Volvo allerlei systemen die de dode hoek actief bewaken. Dat is een veilig gevoel, met name in de binnenstad waar je de FM, maar ook de FMX vaak tegenkomt.
Vernieuwd dashboard
Nieuw voor alle modellen zijn de digitale displays in het dashboard. In de bekende vormgeving van het dashboard is voortaan een 12 inch display in hoge resolutie aangebracht waarop je zelf heel eenvoudig je voorkeurscherm kunt instellen. Daarnaast is er een optioneel 9 inch scherm voor infotainment, navigatie, camerabeelden en andere informatie. Het scherm is uitgevoerd als touchscreen maar je kunt het ook via de knopjes op het stuurwiel bedienen. Het stuurwiel zelf is ook aangepakt met een nieuwe bediening van allerlei functies. Nieuwe schakelaars zorgen voor een meer intuïtieve bediening van alle rijfuncties en de boordcomputer. Wat bleef is de bediening van de I-Shift automaat. Het kastje aan de stoel kreeg wel een heel nieuw design maar dat zit dus nog steeds in de weg voor de koelkast. Als je de koelkast zo dicht mogelijk naast de stoel wilt dan kan dat wel, maar dan krijg je in plaats van de I-Shift box aan de stoel knopjes op het dashboard, net als bij het vorige model.
Ruimte bleef gelijk
Volvo heeft zich met de facelift van de FH modellen vooral op de buitenkant gericht want in het interieur is er maar weinig veranderd. Zo is de plaats voor de USB aansluiting op het dashboard ongewijzigd waardoor er altijd kabels in het zicht lopen. Een ander punt van kritiek betrof de ruimte voor de bijrijdersstoel in een Volvo. Het is daar met name voor mensen met lange benen wat krap en daarmee is een Volvo voor dubbel bemande ritten minder geschikt. Eigenlijk hadden we verwacht dat Volvo daar wat aan zou doen bij de nieuwe generatie, maar helaas. Aan de ruimte in het interieur van de FH modellen is dan ook verder niets gewijzigd. Wel zijn er wat slimme extra opbergvakjes bij gekomen in het middelste gedeelte van het dashboard en zijn de kleurtjes aangepast. En natuurlijk is er het nieuwe display en het gewijzigde stuurwiel, maar daar hadden we het al eerder over.
Technisch
Technisch is er eigenlijk niets nieuws onder de zon. Afgezien van het zwaardere, 38 tons tandemstel voor de FMX zet Volvo de met de I-Save ingeslagen koers gewoon verder. Ook het aanbod van motoren bleef ongewijzigd. Nog steeds geen 11 liter motor voor de FH serie dus. Wel nieuw zijn een aantal elektronische- en veiligheidssystemen waaronder automatisch dimmende koplampen, een verbeterde ACC met stop and go functie en een downhill cruise control. Verder is er voortaan verkeersbordherkenning en een verbeterde lane change assist en dode hoek bewaking. Nieuw is verder dat voortaan de FM en FMX ook als LNG truck leverbaar zijn. Tot nu toe was dat uitsluitend voorbehouden aan de FH serie.
Corona
We verheugden ons enorm op de eerste ervaringen met de nieuwe generatie van Volvo en dan met name het rijden. Je kunt journalisten presentaties geven wat je wilt, allerlei stuntfilmpjes laten zien en eindeloze workshops organiseren, het gaat om de beleving en het rijden met de trucks. Helaas gooide het Corona virus roet in het eten. Een logische beslissing want je moet je voorstellen dat je een week lang iedere dag 20 buitenlandse journalisten in je truck krijgt om een rondje mee te rijden als begeleider. Dat wil je nu even niet. Kortom, alle begrip voor het annuleren van het event, hoe jammer dat ook is. Een beslissing die er voor zorgde dat honderden journalisten niet naar Zweden vlogen. Daarmee heeft Volvo onbedoeld meteen een enorme stap gezet in het terugdringen van de CO2 emissies van de luchtvaart. Zo zie je maar weer, ieder nadeel heeft nog steeds zijn voordeel.