
TRUCKNIEUWS

TRUCKNIEUWS
Duurzaamheid kan ook leuk zijn!
Een hele duurzame truck met een vette 650 pk sterke V8, staande pijpen en het geluid wat je daarbij verwacht. Kan dat? Jazeker, Mark de Jong uit het Friese Westergeest toont met zijn nieuwe Scania R650 aan dat duurzaamheid ook heel leuk kan zijn. De meer dan indrukwekkende Scania V8 kan namelijk volledig elektrisch zijn werk doen. Niet alleen het kraanwerk met de autolaadkraan, maar ook alle rijfuncties werken 100% elektrisch met een in eigen huis ontwikkeld systeem. Dat betekent dat de truck met de V8 dieselmotor naar het werk rijdt waarna alle werkzaamheden volledig duurzaam en stil plaats vinden.
De Scania is eigendom van De Jong Westergeest Mark de Jong: ,,We zijn begonnen met grondverzet en loonwerk maar we kregen steeds meer infra werk met onze minigravers. Dat begon met leidingwerk en het plaatsen van straatverlichting en dat is inmiddels uitgegroeid tot onze belangrijkste activiteit. Voor lokale overheden in Groningen en Friesland plaatsen en vervangen we nu lantarenpalen en daarvoor zetten we vijf eigen vrachtwagens in. De chauffeurs op die auto’s zijn niet alleen chauffeur, maar ze bedienen ook de minigraver en de autolaadkraan. Het chauffeurswerk is maar een klein stukje van de taken’’.

“Met deze Scania kan de chauffeur naast de auto blijven staan met de afstandsbediening”
Stil schoon en duurzaam
Voor de nieuwe Scania R650 werkte Mark samen met De Jong techniek uit Burdaard bij de ontwikkeling van de elektrische aandrijving. ,,Ik wilde een duurzaam en stil voertuig waarmee we zo efficiënt mogelijk kunnen werken. Bij grote projecten staan de palen om de vijftig meter en dan is het erg lastig als de chauffeur steeds in- en uit moet stappen. Bovendien is een dieselmotor die de hele dag loopt nergens goed voor. Met deze Scania kan de chauffeur naast de auto blijven staan met de afstandsbediening. Daarmee kan hij alle taken van de autolaadkraan bedienen, maar hij kan de auto ook besturen en verrijden. Dat gaat allemaal volledig elektrisch. Dit betekent veel meer gemak voor de chauffeur want het voorkomt heel veel in- en uitstappen. Bovendien werkt het stil en schoon, en dat is voor iedereen beter’’.
R650 Low Roof
De Scania is van het type R650 met een laag dak. Dat is nodig omdat de lantarenpalen over het dak steken als ze vervoerd worden. Over de keuze voor de V8 is Mark duidelijk. ,,Ik heb afgezien van een tijdelijke P310 alleen maar Scania’s met een V8. Ik heb daar wat mee, en dit moest ook gewoon een V8 worden. De 730 pk versie viel voor mij af omdat die gebruik maakt van EGR. Deze 650 pk uitvoering loopt echt heel mooi en bovendien klinkt hij ook goed. Dat is toch een deel van de kick zullen we maar zeggen. Duurzaam en stil werken is leuk, maar ik wil er zelf ook lol aan hebben’’. De nieuwe Scania is dus fluisterstil als dat moet maar hij klinkt als vanouds waar dat kan!
Eigenbouw
Voor de aandrijving van de kraan en de rij functies is een accupakket aangebracht van 1000 Ampère met een spanning van 80 Volt. Mark: ,,Daarmee kunnen we een hele week vooruit kunnen op één acculading’’. Niet alleen het volledige elektrische systeem en de aandrijving werd in eigen huis ontwikkeld, Mark bouwde ook eigenhandig de laadbak en de hele afwerking van de truck. Vervolgens is de Scania door Jack Swijghuisen, alias ‘De Baron airbrush’ voorzien van een fraaie schildering van de ‘Lampenpalenboys’. Dat zijn dwergen die lantarenpalen plaatsen’’.
Telefonisch bestelde Scania
De door Scania dealer Rinsma in Drachten geleverde Scania bevalt zodanig goed dat inmiddels de tweede besteld is. Mark: ,,Ik ben dik tevreden over deze auto en alle ervaring die we opgedaan hebben bij de bouw willen we nu in een tweede, identieke truck stoppen. Bij Rinsma waren ze wel een beetje verbaasd toen ik de tweede telefonisch bestelde. Ik wil gewoon precies zo’n auto voor dezelfde prijs. Daar hoef ik geen bak koffie voor te drinken met een vertegenwoordiger. Ik weet precies wat ik wil en bij Rinsma kunnen ze gewoon exact dezelfde order doorgeven aan de fabriek’’.
Veel belangstelling
De elektrische toepassing trekt veel belangstelling en de klanten zijn bijzonder ingenomen met het duurzame initiatief. Voor Mark is het een uitdaging om zijn werk zo milieuvriendelijk en stil mogelijk te doen, met name in de binnensteden. Dat is ook wat zijn klanten vragen en met de elektrisch werkende Scania met autolaadkraan kan dat ook. Toch blijft Mark een echte Scania V8 liefhebber, en van en naar de klus mag hij de 16 liter dieselmotor dan ook graag laten roffelen. Daarmee laat hij zien dat duurzaamheid ook heel erg leuk kan zijn!