BIGtruck Reportage
Finland pioniert met lang en zwaar
BIGtruck Reportage
Finland pioniert met lang en zwaar
Lange combinaties vinden we inmiddels in grote delen van Europa, maar de wetgeving is nog lang niet geharmoniseerd. Sommige landen beperken de lengte nog tot 25,25 meter zoals we die in Nederland ook kennen maar in de Scandinavische landen, maar ook in Spanje gaan ze al een stuk verder.
Langere en zwaardere combinaties zorgen voor minder uitstoot, meer efficiency en leveren zelfs een bijdrage bij het oplossen van het chauffeurstekort in Europa. Zoveel is duidelijk, en ook duidelijk is dat we in Europa met dit soort combinaties het probleem van de CO2 uitstoot met misschien wel de helft terug kunnen dringen. Toch staat dit niet op de politieke agenda, en dat is eigenlijk raar.
Super Eco Combi
De proeven in ons land met de 32 meter lange Super Eco Combi hebben vorig jaar in ons land niet geleid tot een toelating. Daarvoor zag de RDW nog te veel problemen met de draaicirkel. In Zweden en in Spanje mag dat al wel. Daar knopen ze twee 13,60 trailers aan elkaar met een dolly waarna bepaalde routes gereden mogen worden. In Spanje gaat dat zelfs tot 74 ton. Voor de lange afstanden is zo’n Europese Road Train ook goed te doen, al zal er wel wat gedaan moeten worden aan de infrastructuur van parkeerplaatsen onderweg. Zelfs met de huidige combinaties is het vaak al een ware crime om nog een plekje te vinden, laat staan met zo’n dubbel span. Toch hoeft ook dat geen probleem te zijn met een goede planning. Op ritten naar de ferryhavens in Noord Duitsland bijvoorbeeld hoef je vanuit Noord Nederland niet te stoppen. Die haal je gewoon binnen 4,5 uur rijtijd, om vervolgens op de boot je rust te nemen. Op zo’n traject zou een Super Eco Combi dan ook uitstekend tot zijn recht komen. Qua aslasten maakt het niet uit, want ook al weegt zo’n span in totaal 75 ton, er zitten voldoende assen onder om het gewicht per as niet te overschrijden.
Finland
In Finland gaan ze nog een stap verder dan in Zweden. Daar mogen combinaties momenteel 34,5 meter lang zijn met een maximaal totaalgewicht van 76 ton. Op de foto’s zie je een aantal extra lange bakwagens met 16 meter lange aanhangwagens, maar de Finnen rijden ook met dubbele opleggers. De rode Mercedes van Kaukiito bijvoorbeeld is een dubbel aangedreven trekker met een oplegger met daar achter een aanhangwagen. Deze indrukwekkende combinatie is 31 meter lang en mag in deze configuratie 74 ton wegen. De gele Mercedes van OAK is wel de volle lengte. Dit is een 16 meter trailer met een dolly en een 13,60 trailer. Dit span is dus 34 meter lang en mag in totaal 76 ton wegen.
Road Trains
De echte Road Trains zijn natuurlijk uitgevonden in Australië, maar minder bekend is dat ze bedacht zijn door een Zweedse immigrant. Kurt Johannsen bedacht een oplossing om jong vee vanuit de Outback naar de havens in het Noorden te vervoeren door een aantal aanhangwagens aan elkaar te koppelen. Onder die aanhangwagens zat een stuursysteem zoals je dat bijvoorbeeld op Schiphol ziet. Door dat stuursysteem konden de eerste Road Trains de kronkelige wegen volgen vanuit de Outback. Als trekker fungeerde in die tijd een ex US Army Daimond T trekker met de naam ‘Bertha’. Het was dé oplossing, want met name in Azië wilden ze jong slachtvee, maar de kalveren konden de lange weg vanuit de Outback niet zelf afleggen in de hitte. Met de Road Trains konden ze ineens met 100 tegelijk vervoerd worden. Het systeem werkte prima, maar toen de wegen rechter werden waren al die stuurassen niet meer nodig. Nu is het dunbevolkte Australië bij uitstek geschikt voor Road Trains tot 54 meter lengte, maar ook in Europa gaan we die kant op. De Finnen lopen daarbij voorop.
Oplossing voor het chauffeurstekort
Natuurlijk is Finland met zijn dunne bevolking een ideaal land voor dit soort lange combinaties. Door dit toe te staan kan meer dan het dubbele aan lading vervoerd worden met slechts één trekker met één chauffeur. Dat zorgt niet alleen voor een gigantische besparing aan brandstof en CO2 uitstoot, het is ook een probaat middel tegen het chauffeurstekort. En natuurlijk kun je met zo’n dubbel span de binnenstad niet in, maar dat spreekt voor zich.