BIGtruck Techniek
Mercedes Safety Experience
BIGtruck Veiligheid
Mercedes Safety Experience
BIGtruck Veiligheid
Mercedes Safety Experience
Mercedes-Benz is een merk dat veiligheid hoog in het vaandel heeft. Naast de verplichte veiligheidssystemen loopt dit truckmerk voorop met aanvullende veiligheid voor zowel de chauffeur als de medeweggebruiker. Nieuw is dat de Actros zelfs automatisch stopt voor voetgangers en fietsers, niet alleen als ze voor de truck langs lopen of rijden, maar ook in de dode hoek.
Ik rij stapvoets met een gele Actros bakwagen en geef richting aan naar rechts. Naast de truck loopt een voetganger in dezelfde richting en de truck waarschuwt dat er iets in mijn dode hoek zit. Als ik dan toch in stuur dan grijpt de techniek in. Zo van, ik heb je gewaarschuwd, maar wat je nu wilt doen kan echt niet. Schuddend komt de truck tot stilstand terwijl de voetganger rustig zijn weg vervolgt. Het is een scène die je in de echte wereld niet mee wilt maken, en dit tafereel speelt zich dan ook af op de testbaan van de RDW in Lelystad. De voetganger is een Mercedes-Benz medewerker die bijzonder overtuigd is van de techniek aan boord van de Actros. De demonstratie is indrukwekkend en Mercedes toont hiermee aan waar de Active Side Guard assist toe in staat is. Het systeem kan levens redden, want te vaak lezen we over dodelijke dode hoek ongevallen. Voor iedere chauffeur is dat een nachtmerrie-scenario en dat kan dus voorkomen worden met slimme techniek.
ABA 5 Standaard
Voor alle veiligheidssystemen geldt dat ze aan elkaar hangen van de slimme elektronica. De truck bewaakt zijn omgeving met radars, sensoren en camera’s. De computers aan boord gebruiken al die data en staan de hele dag te rekenen of de omgeving nog veilig is. Dat geldt ook voor het Active Brake Assist 5 systeem, afgekort tot ABA5. Dit systeem behoort tot de standaarduitrusting op de Actros en het is in staat tot een volledige noodstop als dat nodig is. Tot 50 kilometer per uur reageert het zelfs op voetgangers en fietsers voor de truck. Ronduit indrukwekkend is de demonstratie waarbij we met een trekker met oplegger met tachtig kilometer per uur op een opblaasbare personenauto in rijden. En geloof me, het is moeilijk om niet zelf te remmen maar dat is vandaag juist niet de bedoeling. We komen vol gas aanrijden en naderen het stilstaande voertuig rap. Het systeem geeft een waarschuwing met geluid en lichtsignalen en gaat vervolgens vol in de ankers. Daarbij begint de Actros pas 50 meter voor het object met remmen maar dat is genoeg om een halve meter voor de opblaasauto tot stilstand te komen. Het is ronduit indrukwekkend en niet aan te raden om het zelf te proberen op de openbare weg, maar het werkt wél! Een kanttekening is dat de combinatie leeg is, maar de begeleider weet te vertellen dat de remweg bij een beladen voertuig nog korter is. Met lading heb je namelijk meer grip, en heeft het ABS-systeem minder te doen waardoor de remweg korter wordt.
Slippen en grippen
Aandacht is er ook voor het ESP-systeem, in combinatie met ABS. Met losse trekkers mogen we zelf ervaren wat dit doet voor je, en dat blijkt eigenlijk pas als je de ESP uitschakelt. Zo’n Actros wordt dan een heerlijke truck om mee te driften en hoe leuk dat ook mag zijn, op de openbare weg is het niet aan te raden. Bovendien is het met een trailer al een heel stuk ingewikkelder om het voertuig onder controle te houden. Het rondje op het gladde gedeelte is een prachtige ervaring en daarmee wordt het bewijs geleverd dat ESP en ABS bijzonder zinvol zijn. ESP en ABS zijn overigens, net als het ABA5 systeem standaard op de Actros. Dat geldt ook voor het Stability Control Assist systeem wat het beruchte kantelen voorkomt. De demonstratie hiermee mag ik helaas niet zelf doen en al snel blijkt waarom. De bijzonder ervaren testrijder van Mercedes wil namelijk even een extra spectaculair rondje maken met de oplegger met zijwieltjes. En nee, die kan niet omvallen, maar scharen kan wel degelijk. Hij heeft zijn handen even vol aan de wild ingezette schaarbeweging zoals je in het filmpje kunt zien. Dat was dus met het systeem uitgeschakeld. Als je van dat knopje af blijft dan kan een kind de was doen, zo blijkt al snel.




Veel opties
Het ABA5 systeem, ESP, ABS en de Stability Control Assist zijn dus standaard op de Actros. Dat geldt helaas niet voor Active Side Guard Assist en zaken als Active Drive Assist 2. Daarbij houdt de Actros zelf de koers en in combinatie met de Go and Stop ACC is dat wel een hele mooie optie. Het zijn stuk voor stuk prachtige systemen maar het zou mooi zijn als ACC wél tot het standaard pakket zou behoren. Van alle veiligheidssystemen is dat wat ons betreft het belangrijkste omdat je daarmee automatisch de afstand tot je voorganger bewaakt. En hoeveel andere systemen er ook op zitten, daar begint alles mee.









Sectieheader
Desktop
Sectieheader Mobile
Kader Wit
Satatium voloration pos volorem aut inuscip santur sa endignis etus, coruptatia aut fugiatis aut occullu ptatem que num exped quia volorerestia nectem a sequia et autatis. Nostiam es egi aleris noxim me vernica vividi menius in etiquam. Nostiam es egi aleris noxim me vernica patquodiu in simissoliis etiquam. Satatium voloration pos volorem aut inuscip santur sa endignis etus, coruptatia aut fugiatis.
Kader Grijs/Zwart/Rood
Satatium voloration pos volorem aut inuscip santur sa endignis etus, coruptatia aut fugiatis aut occullu ptatem que num exped quia volorerestia nectem a sequia et autatis. Nostiam es egi aleris noxim me vernica vividi menius in etiquam. Nostiam es egi aleris noxim me vernica patquodiu in simissoliis etiquam. Satatium voloration pos volorem aut inuscip santur sa endignis etus, coruptatia aut fugiatis.